Alla inlägg den 22 augusti 2011

Av annaskrubbe - 22 augusti 2011 11:11

Glad Måndag på er!

 

Första vardagen efter sista helgen före jobb och skolstart för många!

Vad passar bättre än att blogga om alkohol och vårt förhållande till denna förödande, dödande, härliga, festliga, beroendeframkallande, skadliga, svalkande, partyhöjande, ångestframkallande, berusande, lustfyllda typ av dryck?


Ja ni märker ju själva, alkoholhaltiga drycker är något av den vuxnes kinderägg. 

Spänning, överaskning och leksak i ett!

Vad man än må tycka och känna inför alkoholen så kvarstår faktum, det dricks otroligt mycket och ALLA har ett förhållande till alkoholen oavsett om det är ett kärlek- eller hatförhållande, eller ett näst intill obefintligt förhållande så finns de än dock där.

Jag är som ni säkert vet vid det här laget 38 år, och jag har, vad jag kan minnas inte träffat en enda hel nykterist!

Visst har jag träffat människor som valt bort alkoholen av en eller annan anledning, eller vissa som bara kan tänka sej att ta ett litet glas vid något högtidligt tillfälle var femte år.

Men jag har nog aldrig träffat någon vuxen som aldrig tagit en droppe och som aldrig skulle tänka sej att göra det heller.


Det är väl i och för sej inget häpnadsväckande med det, men om jag vänder lite på det hela och säger att jag känner ganska många som aldrig skulle få för sej att äta fisk eller gurka då blir det hela med ens lite mer lustigt..eller kanske mer olustig, eller kanske bara alldeles naturligt?

Jag personligen har inga problem med att folk blir berusade, det är ju så vanligt och jag VET att går jag ut en kväll eller hamnar på en privat fest så finns det alltid någon som blir för full.

Det som jag däremot har jätte problem med är folk som super bort allt vett och sans och bara beteér sej illa. 

För mej har det gått så långt att jag slutat ungås med vissa för att det ALLTID går över styr när alkoholen kommer in i bilden.

Jag kan för mitt liv inte förstå VARFÖR såna människor inte slutar dricka överhuvudtaget när det alltid slutar i bråk, otrohet, tårar och fetångest dagen efter???

En annan sak som jag och en vän pratat en del om är varför det inte finns någon varnings text på alkoholhaltiga drycker??

Det finns ju varnings texter på i stort sätt ALLT som går att köpa idag.

På cigarettaskar, på lösningsmedel, på leksaker, köper du en påse jordnötter så varnas det för att "påsens innehåll kan innehålla spår av nötter", min mor köpte en ny toasits och lyfter man på locket ser man ett par skor med ett stort rött kryss över...??!

Men du kan köpa en liter sprit utan ett enda ord om vad som faktiskt kan hända om den brukas fel, är inte detta otroligt märkligt???

Det är som min vän säger; visst cigaretter dödar, men jag har ALDRIG hört talas om någon som går ut och tar några bloss och sen går hem och misshandlar frun till döds!

Ganska tänkvärda ord!

En annan fråga som lyftes igår kväll var hur vi som vuxna och föräldrar hanterar våra barns första kontakt med alkoholen.

Är det ok att låta ungdomarna i övre tonåren smaka lite vin till middagen?

Är det ok att köpa ut en flaska vin eller några öl till studenten eller Midsommar?

Självklart är det ju inte det, inte om man följer lagen, MEN nu görs ju inte alltid det om sanningen ska fram.

Är det rent av bra att låta ungdomarna smaka lite alkohol hemma INNAN 18-årsdagen då väldigt många faktiskt väljer att fira den just i baren på krogen!

Då vet dom ju lite vad det handlar om och hur det fungerar, kanske minskar risken att dom hamnar i fyllecell eller körs hem av polisen runt 22-tiden då den nyblivne 18- åringen på riktigt faktiskt trott sej vara "kung i baren"!

Tänker man på allt annat man gör för första gången så är ju vi med som föräldrar och förbereder och finns till hands, stöttar och hjälper till.

Ta cykling tex, det är ju inte så att vi köper en 24-växlad till vår lilla två-åring?

Vi börjar ju alltid lugnt å fint med tre-hjuling, stödhjul och tillslut en två-hjuling.

Eller inför skolstarten, vi förbereder våra små 6-7-åringar otroligt väl, köper ryggsäck och hälsar på i skolan innan för att barnen ska känna sej bekväma på alla sätt och vis. Jag vet ingen som kört ner sin förvirrade första klassare till skolans parkering och sen kört vidare med orden; ha de så bra, vi ses ikväll!

Hur länge behöver man inte plugga och övningköra innan du får ditt körkort??

Men med alkoholen är det något helt annat, där får du baskemej inte ta en droppe före 18 års dagen, men från och med födelsedagen förväntas du ändå kunna hantera alkoholen på ett sansat sätt som att du fick öl redan i nappflaskan!

Jag vet inte, men den ekvationen går inte riktigt i hop sej för mej!

Avslutningsvis kan jag meddela att var det gäller min 16-åring har jag helt och hållet hållt mej inom lagen!                                                                    

Samtidigt måste vi ju kunna prata om saken och inte göra det till någon tabulagd gigantisk jätte grej!  

 


 


Ovido - Quiz & Flashcards