Direktlänk till inlägg 21 september 2011

MENS är sjukt!?!

Av annaskrubbe - 21 september 2011 18:16

Jag måste bara få slänga ur mej en fråga eller för mej är det nog mer ett påstående.

Jag skulle antagligen kunna googla mej fram till en vettig förklaring, men jag är trött i ögonen och i huvudet så jag orkar helt enkelt inte sitta här och söka runt.

Så jag tänkte att förhoppningsvis någon av er bara kan ge mej svaret..


Har funderat ganska mycket på detta genom åren och nu vill jag få ett slut på mina funderingar en gång för alla!


Det är nämligen såhär: När jag blir förkyld eller allmänt sjuk så inträffar det till 98% när jag har min mens!


Jag kan ha mens utan att bli sjuk, men blir jag sjuk så har jag nästan alltid mens! (som att det inte skulle räcka med mensen?!)


Jag undrar helt enkelt om det ÄR så att immunförsvaret försämras under mensveckan?


En fundering till har jag kring detta och den är: En kompis ex påstod alltid att hon luktade/smakade järn när hon skulle ha sin mens! (från munnen alltså!!:))


Finns det några som helst belägg för ett sånt påstående? 


Jag borde antagligen vid min ålder ha koll på sånt här men jag har faktiskt ingen aning!!


Skulle någon, om det nu skulle visa sej stämma, förklara för mej, VARFÖR?!



 

Som tack för att ni läser min blogg får ni en fin bild att titta lite på:)

 

Fotnot: Personen på bilden har inget mej blogginnehavaren att göra. 

 
 
FiloZophie

FiloZophie

21 september 2011 20:13

Jag har faktiskt ingen aning men kan nog tänka mig att det är så. Det borde ju vara så eftersom man ändå tappar ganska mycket blod och borde ha järnbrist, vilket borde ge sämre immunförsvar... Mens skit samma om du ursäktar ordvitsen ;)
Krameli kramen

http://www.filozophie.bloggplatsen.se

annaskrubbe

21 september 2011 20:31

Du är ursäktad:)

Mm, Nu råkar jag känna till att man tappar endast ca 1/2 dl blod när har mens, men eftersom det är blandat med slem så verkar det vara mycket mer.
Dessutom är jag "gammal" blodgivare och då tappar dom en på hela 4,5 dl/gång 3ggr/år för kvinnor och en gång mer för män.

Så då borde jag ju rimligtvis bli dödssjuk vid varje givnings tillfälle, men grejen är den att jag klarade det väldigt bra, blev inte ens lite trött eller snurrig efteråt:)

Så det borde ju inte handla om mängden blod egentligen?!

Måste ändå säga att det är skönt att det finns fler 30 plussare som har lite dålig koll på det här med menseriet!:)

Kram kram

 
Caroline Andersson - 18år och blivande mamma

Caroline Andersson - 18år och blivande mamma

21 september 2011 23:33

Vill du ha fler besökare?
Kommentera detta inlägg:

http://caroliinea.bloggplatsen.se/2011/09/15/6238820-tavla-om-en-goodiebag-i-goodiebagfinalen/

Och få en länk från min blogg vid tävlingens slut som tack för hjälpen :)

http://caroliinea.bloggplatsen.se

 
Hanna

Hanna

22 september 2011 10:31

Jag har tyvärr ingen fakta, utan det jag säger är min egna hypotes: men jag kan tänka mig att immunförsvaret blir något försämrat under mensen. Att förlora blod gör ju att vi blir svagare, och även om det är naturligt för kvinnor att förlora blod en gång i månaden så betyder inte det att blodet inte är förlorat. Om du hänger med i min tankegång. Alla har ju olika mycket mens och alla påverkas ju olika mycket av att förlora lite järn osv. Så hur märkbart det är att ha förlorat någon deciliter blod varierar nog från person till person. Att det har en inverkan är jag dock helt övertygad om.
Ha det bra!

http://hannastankar.bloggplatsen.se

annaskrubbe

22 september 2011 13:17

Jag är helt med på ditt resonemang!
Och både jag och Filosophie har ju vart inne på samma linje,, men jag får inte riktigt ihop det ändå.....
Hmm, dax att kontakta internet doktorn kanske?:))
Måste ju finnas hur många avhandlingar som helst i detta ämne....Ja, eller kanske inte?:)
Aja, jag undersöker vidare!

Ha de så gott!

 
Anna

Anna

22 september 2011 18:31

Oj vilken fin bild du har hittat denna gången, njuter lite till av den...:)

Men självklart är det så att immunförsvaret blir lägre vid mens, du har ju dock "sår" i kroppen som ska läkas.. Rätt givet. Sen håller det usla immunförsvaret i sig i typ 14 dagar tills det är dax för ägglossning. För då "vill" vi ju bli befruktade - sexlusten ökar och DET finns det vetenskapliga undersökningar på - och ska alltså ha våra celler penetrerade med något främmande... Vilket borde gå emot alla principer ang autoimmuna sjukdomar så då tycker jag det e solklart att immunförsvaret är försvagat.. Tills det lilla krypet som invaderar oss är tryggt inbäddad i vår äggcell och därför hör "hemma" i kroppen..
Vad gäller järnsmak borde det inte stämma.. Järnsmak uppkommer vanligtvis vid höga järnhalter i blodet och borde då inte uppkomma vid mens då vårt hb rimligen sjunker.. Men det finns ju alltid undantag..

Sa internetdoktorn något annat?? :)
Kram från Dr. Anna...

http://annalandin.bloggplatsen.se

annaskrubbe

22 september 2011 19:03

Aah, DU är min internetdoktor))
Har googlat lite här och det finns vissa svar!
Kommer lägga upp dom här vare lider!

Hoppas du hare gott?
Kommer ringa dej snart känner jag!

Sköt om sej nu!

Kram kram
(Ja, visst var min beskrivning av mej själv ganska klockren!Det är så jag ser på mej själv och kanske nån mer, tssss))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annaskrubbe - 10 oktober 2013 11:34

Hej igen bloggen!   Upplever du att det går lite upp och ner med mitt bloggandet här? Jag upplever precis samma sak, men nu ska det som trilskats vara fixat och jag hoppas att vara helt tillbaka nu, äntligen!   Skönt för dej och skönt för m...

Av annaskrubbe - 24 september 2013 09:23

Hej hej bloggen!   Den här veckan är det no-filter-week! Direkt översatt: Inget filter veckan, dvs: den här veckan bör vi inte försköna vår vardag i sociala medier så som i bloggar, facebook, twitter, instagram mm. mm.   Folk har ju en förm...

Av annaskrubbe - 19 september 2013 10:55

Idag tänker jag dissa den grupp kvinnor som jag själv är en etablerad medlem av.   Skillnaden är att jag vågar påstå att jag är lite mer "laidback" än många andra, särskilt om vi jämnför med dom som blivit föräldrar dom senaste 5-10 åren.   A...

Av annaskrubbe - 16 september 2013 14:25

Hej och välkomna till denna veckas blogg!   Med bara drygt tre månader kvar till jul känner jag att det passar utmärkt med ett "litet" julklappstips!   Denna prudukt är en världsnyhet väl värd att kika närmare på!   Varför lägga onödig ti...

Av annaskrubbe - 11 september 2013 09:04

Hej hej bloggen och välkommen tillbaka till mej själv!   Har inte bloggat på ca tio månader men känner att saknaden varit stor då jag ser att mina läsare troget kikar in här då och då trots min långa frånvaro.   Stolt och tacksam!     Mit...

Ovido - Quiz & Flashcards