Direktlänk till inlägg 12 september 2011

tjejsnack och killsnack, manligt och kvinnligt??

Av annaskrubbe - 12 september 2011 09:24

För en tid sedan berättade en manlig vän för mej att han varit på herrmiddag.                                                                                 Dom hade ätit och druckit gott och snackat "killsnack".


 

Med viss ironi i rösten var jag tvungen att inflika " aa, killsnack, du menar att ni pratade om era kvinnor då med andra ord"??!


 

"Näe, inte alls, fick jag till svar, vi är väl inga tjejer heller"..

Också, fick jag förklarat för mej att vi tjejer snackar om killar/män när vi ägnar oss åt "tjejsnack", medan karlar pratar om eletronik, teknik osv,osv när dom ägnar sej åt "killsnack".



De där med att snacka "brudar" gör man max till 25, sen är det inte lika intressant att diskutera på samma sätt längre.. 


 

Rent spontant och ganska pubertalt svarade jag genast "Nääe, inte alls, jorden kretsar inte bara kring er män för oss kvinnor, så det så"!!


 

Men efter att ha tänkt en del på detta vet jag inte längre vad jag ska tro..


Han hade ju faktiskt en viss poäng i sitt påstående, den där mannen.


 

Jag har faktiskt väldigt svårt att dra mej till minns att jag någongång har umgåtts med tjejerna en hel kväll utan att vi förr eller senare glidit in på män eller våra relationer till dessa varelser.

 

Vilket jag tycker känns otroligt sorgligt på sätt å vis..

Ska jag sedan dra det än längre och fundera på vad som tas upp i media som är riktat till det ena eller det andra könet så visst ser det ut så även där.

Ta Tv program som riktar sej främst till män, visst är det väl så att det ofta (alltid?!) handlar om motorer, teknik, jakt och fiske a la "grabbarna på fagerhult", som för övrigt måste vara ett av det sk, manligaste programmen som finns/fanns?!

Sen har vi en annan typ av "manliga" program som tillhör den mer "grabbiga" manligheten.

Nämligen program i stil med "Marcus och Mackan".. I det fallet kan jag bara känna.... suck!!

Men det är väl kanske just för att jag nu råkar vara kvinna!



 

Vänder vi på steken och ser till dom mer kvinnliga programmen så hittar vi alltid(?!) inslag av, "hitta dej själv med Mia Törnblad/bom/blom eller vad hon nu kan tänkas heta, sex och relationer, gör om mej, smink och mode eller nåt i stil med -  så tog jag mej ur krisen efter skillsmässan/bröstcansern/sorgen efter mammas död osv, osv...


 

Själv känner jag mej helt plötsligt ganska androgyn och vet inte riktigt var jag hör hemma i detta könsindelade, stereotypa samhälle..

Å andra sidan är jag inte så säker på att jag vill tillhöra varken det ena eller andra!

Jag är nog "bara" en människa, varken mer eller mindre och det är jag dessutom otroligt nöjd med!


 

....Men det är ju jag de!:)                                                                                                                                                                                                                                                              


 

 

 

 

     


















 
 
Vivi

Vivi

12 september 2011 11:45

Kanske är det så att vi tjejer snackar MER och hinner då med fler ämnen ? För självklart kommer frågorna "hur går det med tjejen, barnen, hur mår familjen, träffat någon tjej?" upp även på grabbkvällar. Vi kanske bara är lite mer "effektiva" i vårt prat och hinnr med både män, kläder, jobbet, prylar, djur, politik, samhälle ...osv :)

Men nog måste jag som feminist säga att visst är det skillnad på tjejer & killar, det är ju bara det att man inte borde placera så mycket i fack eller DÖMMA utefter kön ;)

http://www.missvivis.se

annaskrubbe

12 september 2011 12:14

Tack för kommentaren:)

Jag tror du har en poäng med att killar oxå undrar hur det går med livet, men jag tror ofta att det är mer " allt bra därhemma?"
Och sedan är de ämnet ut tömt..:)
Visst, tjejer pratar säkert mer, men jag skulle nog mer kalla det "älta och kackla" många gånger..
Fast å andra sidan känner jag mej ofta felplacerad på riktiga "tjejkvällar/fester" oxå...
Men det handlar nog till viss del, i mitt fall om att jag är i en annan fas i livet än många av mina vänner..

Ha en bra dag!

 
Hanna

Hanna

12 september 2011 18:20

Jag tror att anledningen till att män och kvinnor pratar på olika sätt har att göra med att samhället uppfostrar oss på olika sätt. Jag är också helt övertygad om att det är hälsosamt att prata om sina känslor och relationer med vänner eller någon utomstående. Dock tror jag att kvinnor på grund av att samhället har format oss så är bättre på att visa sina känslor generellt. Det gör också att män i en nära partnerrelation blir mer sårbara än kvinnor eftersom männen inte har sina vänner att prata med i samma utsträckning. Sedan pratar ju de flesta män med sina vänner om problem osv. Min uppfattning är att skillnaden ligger i att män mer berättar det för att få det överstökat för att sedan prata om något annat. Jag vet inte vad sanningen är. Detta är ju ändå bara spekulationer.
Ha det jättebra!

http://hannastankar.bloggplatsen.se

annaskrubbe

12 september 2011 20:27

Mmm, jag är beredd att hålla med dej.
Men samtidigt tror jag ev, att det på något sätt är genetriskt.
När min stora var mindre än året, dvs han hade inte börjat på dagis och var därmed inte speciellt inkörd i sin könsroll ännu.
Då gjorde jag ett litet experiment, jag köpte både bilar och dockor till honom så fick han välja själv.
Dockorna såg han inte ens åt utan det var enbart bilarna som fångade hans intresse.

Vad vill jag nu säga med detta?
Det vet jag faktiskt inte, men kanske ligger vissa intressen i generna, kanske är det en ren slump, men att man påverkas av miljön oavsett kön är jag däremot helt övertygad om!

Har det så himla gott själv!

 
LiLo

LiLo

12 september 2011 22:08

Knepigt det där, jag tror det är väldigt olika och stor skillnad. Ålder är en sak som gör det här olika, var man bor, storstad -landsbygd, den kultur man har hemifrån...
Jag har aldrig gillat att bara umgås med tjejer/kvinnor. Nu när jag är över 50 kan jag gilla det, men "tjejmiddagar" var rena skräcktanken för mig tidigare.
Folk e folk, vad dom har eller inte har innanför kläderna är inte det viktiga!

http://www.kucke-li-lo.bloggplatsen.se

annaskrubbe

13 september 2011 10:16

Beredd att hålla med, men jag måste ändå säga att det är någonting märkligt med det där andra könet som jag har svårt att greppa!
Antar att det är just det som är tjusningen!:))

 
Anna

Anna

12 september 2011 22:12

Hejsan hejsan min lilla sockertopp.

Kan bara hålla med om att jag känner mig lika androgyn som du. Detta trots våra otroligt djupa "TJEJKVÄLLAR" där de flesta ämnen avhandlats och ältats djupt..:)

Men nu är jag ju synnerligen okvinnlig i mitt tänk och beteende. En riktig liten jäkel på att meka bil, datorer, montera möbler, koppla kablar, klippa gräs och annat sånt där supermanligt...

Så bara för att rubba könsrollerna lite i världen går jag nu och drar på mig min rosa ryschpyschklänning med puffarmar, volanger och paljetter och bläddrar i SE&HÖR eller läser en Harlequinroman under tiden som jag tuggar på en riskaka eller lite morötter - måste ju tänka på figuren :).

Kram kram min lilla pussgurka..:)

http://annalandin.bloggplatsen.se

annaskrubbe

13 september 2011 10:19

Haha.... Du är ju sådär lagom androgynt knäpp som bara en Anna kan vara!:))

Puss å kram min lilla hallongrotta

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annaskrubbe - 10 oktober 2013 11:34

Hej igen bloggen!   Upplever du att det går lite upp och ner med mitt bloggandet här? Jag upplever precis samma sak, men nu ska det som trilskats vara fixat och jag hoppas att vara helt tillbaka nu, äntligen!   Skönt för dej och skönt för m...

Av annaskrubbe - 24 september 2013 09:23

Hej hej bloggen!   Den här veckan är det no-filter-week! Direkt översatt: Inget filter veckan, dvs: den här veckan bör vi inte försköna vår vardag i sociala medier så som i bloggar, facebook, twitter, instagram mm. mm.   Folk har ju en förm...

Av annaskrubbe - 19 september 2013 10:55

Idag tänker jag dissa den grupp kvinnor som jag själv är en etablerad medlem av.   Skillnaden är att jag vågar påstå att jag är lite mer "laidback" än många andra, särskilt om vi jämnför med dom som blivit föräldrar dom senaste 5-10 åren.   A...

Av annaskrubbe - 16 september 2013 14:25

Hej och välkomna till denna veckas blogg!   Med bara drygt tre månader kvar till jul känner jag att det passar utmärkt med ett "litet" julklappstips!   Denna prudukt är en världsnyhet väl värd att kika närmare på!   Varför lägga onödig ti...

Av annaskrubbe - 11 september 2013 09:04

Hej hej bloggen och välkommen tillbaka till mej själv!   Har inte bloggat på ca tio månader men känner att saknaden varit stor då jag ser att mina läsare troget kikar in här då och då trots min långa frånvaro.   Stolt och tacksam!     Mit...

Ovido - Quiz & Flashcards