Direktlänk till inlägg 26 september 2011

Älskar, älskar inte.....

Av annaskrubbe - 26 september 2011 11:02

Sitter här och känner mej lite smått irriterad över människors dumhet.

Fick på morgon TVn till kaffet i morse, "Efter tio med Malou".

Där var två kvinliga gäster inbjudna för att prata om lyckliga skiljsmässor.

Dessutom var allas vår Blondinbella där och tog emot kommentarer från tittare via nätet.


För att ge er en liten bild av min bakrund kan jag berätta att mina föräldrar aldrig var gifta, men separerade när jag var i fem års åldern.

Jag  föddes i förorten, men när jag var åtta flyttade vi till en småstad nära min mammas rötter.


När jag kom till min nya skola var jag det enda barnet som hade separerade föräldrar och jag minns hur avundssjuk jag var när jag kom hem till kompisar vars vardagsrum var fyllda av bröllopsfoton på deras föräldrar.


Herreguuuud vad lyckliga alla är här minns jag att jag tänkte!!:)


Idag, trettio år senare vet jag bättre.


Visserligen har jag oxå under ett förvirrat ögonblick befunnit mej i äktenskapsträsket men efter 15 månader som fru insåg jag att den typen av liv inte var min tekopp.

Jag och ex:et var ändå ett par i 7 1/2 år så det var inget förhastat beslut på så sätt.


Min irritation idag grundar sej i hur människor tänker och betér sej när det kommer till separationer oavsett om du nu varit gift eller inte.

Det är tydligen så att föräldrar på fullaste allvar snackar skit om varandra inför barnen som slits mellan två hem, det gapas och skriks och skylls ifrån..

Klart jag i ärlighetens namn förstår att det förekommer, har ju själv blivit ganska hårt åtgången av exet, ex svärmor och deras följe.

Det är som om vissa tror att det är så man gör när man separerar, mesta skitsnackaren vinner?!!


Dessutom förstår jag inte hur man kan glömma det som man ändå delat, jag menar någongång någonstans fanns det ju ändå någon slags kärlek och den måste man väl ändå respektera även om det var länge sedan dom känslorna fanns..


Personligen har jag nog en ganska synisk bild av äktenskap överhuvudtaget och jag tycker oftast det känns ganska naivt att gifta sej och tro att det är en slags evig kärlek?!

För mej handlar det ofta om att hålla en viss fasad utåt och visa upp hur lyckade man är!

Kolla här, kolla på oss! Såhär mycket älskar vi varandra!!!

Och vi ska köpa hus för 10 miljoner för så bra har vi det!!!


Jag tror visst att man kan älska varandra ett bra tag, men att man på något sätt skaffa sej papper på sin kärlek känns lite skruvat för mej.

Jag menar, vaknar man upp och inte minns vem man sagt att man älskar så man måste kika på fusklappen känns det väl inte som om man ska vara gift i vilket fall som helst?!


Jag tror mer på att respekt, ödmjukhet, humor, sunt förnuft, ärlighet, kärlek och kommunikation kan få ett förhållande att funka minst lika bra om inte ännu bättre än stora hus, skulder och ett papper hos tingsrätten!


....Men, men, det är ju bara jag det!


Tillslut kan jag bara tillägga, det är aldrig för sent att separera, men om du vågar ta steget gör det snyggt och respektera det ni faktiskt en gång hade.. Det tjänar alla på!


(ps, jag är inte bitter, jag är otroligt nöjd och glad med livet, så de så!! ds.)

 

 
 
Hanna

Hanna

26 september 2011 22:27

Jag tror inte att det finns något som heter "lyckliga skilsmässor"... dock kan jag tänka mig termen: "mindre olyckliga skilsmässor". Att prata skit om den andra parten tycker jag påvisar dåliga personlighetsdrag. När mina föräldrar skilde sig så pratade mamma mycket skit om pappa medan pappa sa att han älskade mig och min syster och gärna ville att vi skulle bo hos honom men att han också ville att det skulle vara vårt val. När jag var liten bodde jag ju därför hos mamma för att det var lättast, för att slippa fighten. Men idag så bor jag till 99% hos pappa.

Apropå äktenskap så har jag också lite cynisk syn... fast inte lika starkt som du tror jag. Jag bryr mig inte så mycket faktiskt och att manifestera sin kärlek genom att gifta sig är väl fint, men för min del hade jag likaväl kunna anordna en fest med temat: "jag älskar min partner" Haha. Fast det är nog lite pretto att göra det... Hm, aja, om jag träffar någon som jag vill leva med resten av livet och han vill gifta sig så hade jag inte haft något emot det, men om han inte vill det så hade jag inte brytt mig. Haha.

Ha det bra! Ett tag sedan jag läste din blogg nu :( Har varit lite off det senaste känner jag. Men bra inlägg! Hade nog också blivit upprörd om jag sett det :)

http://hannastankar.bloggplatsen.se

annaskrubbe

27 september 2011 01:29

Är oxå tveksam till att det skulle finnas "lyckliga skilsmässor", som verkligen är lyckliga rakt igenom?
I såna fall borde det ju inte finnas några lyckliga äktenskap?!!
Jag har oxå vart inne på det där med "kärleksfest", tycker det är en rätt bra tanke, men då ska det inte vara tillåtet med presenter och dyra kläder, utan det ska va kärleken som ska stå i centrum till 110%..

Förresten, konstigt det där med bröllopsgåvor, morgongåvor och alla jäkla gåvor...

Är det så att man gifter sej av kärlek så har man väl redan fått den bästa "gåvan"?
Det är väl bättre att ge lite gåvor som uppmuntran till alla evighets singlar?
Det blir ju lite som att sparka på dom som redan ligger..
Mycket ska ha mer å den stackarn som inget har ska faan inte ha nåt heller!!:) (läses med en liten smula ironi och sarkasm i rösten!)

Ja du,det finns mycket att fundera över och antagligen kommer vi inte lösa några äktenskaps problem här, men det är intressant att höra hur andra tänker!
Har oxå varit lite off ett tag, men nu kan det bara bli bättre!;)

Ha det nu så gott!! kramen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annaskrubbe - 10 oktober 2013 11:34

Hej igen bloggen!   Upplever du att det går lite upp och ner med mitt bloggandet här? Jag upplever precis samma sak, men nu ska det som trilskats vara fixat och jag hoppas att vara helt tillbaka nu, äntligen!   Skönt för dej och skönt för m...

Av annaskrubbe - 24 september 2013 09:23

Hej hej bloggen!   Den här veckan är det no-filter-week! Direkt översatt: Inget filter veckan, dvs: den här veckan bör vi inte försköna vår vardag i sociala medier så som i bloggar, facebook, twitter, instagram mm. mm.   Folk har ju en förm...

Av annaskrubbe - 19 september 2013 10:55

Idag tänker jag dissa den grupp kvinnor som jag själv är en etablerad medlem av.   Skillnaden är att jag vågar påstå att jag är lite mer "laidback" än många andra, särskilt om vi jämnför med dom som blivit föräldrar dom senaste 5-10 åren.   A...

Av annaskrubbe - 16 september 2013 14:25

Hej och välkomna till denna veckas blogg!   Med bara drygt tre månader kvar till jul känner jag att det passar utmärkt med ett "litet" julklappstips!   Denna prudukt är en världsnyhet väl värd att kika närmare på!   Varför lägga onödig ti...

Av annaskrubbe - 11 september 2013 09:04

Hej hej bloggen och välkommen tillbaka till mej själv!   Har inte bloggat på ca tio månader men känner att saknaden varit stor då jag ser att mina läsare troget kikar in här då och då trots min långa frånvaro.   Stolt och tacksam!     Mit...

Ovido - Quiz & Flashcards