Alla inlägg under juli 2011

Av annaskrubbe - 10 juli 2011 23:57

Hej hej hej igen!

 

Med detta inlägg vill jag nog mest säga att jag åter igen befinner mej på Svensk mark, i min lilla stad med nästan alla mina vackra barn sovandes en trappa upp.

Med andra ord, vardagen är ikapp, om än lite mer harmonisk, lite ljusare och ganska mycket gladare och inte minst brunare..:)

Batterierna är näst intill full laddade och en plan har börjat ta en antydan till form..

Anna är helt enkelt, så gott som, på banan igen!  

Kommer, som de känns just nu, låta er ta del av vissa upptäckter och reflektioner som jag gjort under dom senaste dagarna men just nu är jag alldeles för trött för att ge er en rättvis, begriplig bild kring mina tankar så om ni har turen på er sida så kommer ni kunna läsa de här den närmsta veckan!

Just nu vill jag bara sova, i min egen säng med mina vackra barn och med en å annan katt snuffsandes i knävecken...

 Go´natt Sverige  

Av annaskrubbe - 7 juli 2011 10:45

Vill sända en hälsning till mina bloggvänner hemma i Sverige!Nice är nice, men det uppstår även en hel del problem, som tex, ska vi ligga i poolen eller orkar vi gå 200 meter ner till medelhavet?Ska jag ta en paraplydrink eller ett svalkande glas ros'e?Vilken bikini ska jag ta och behöver mer solkräm?Ska vi strosa i gamla stan eller vill vi kanske hänga i dom mer fasionabla la butiqsen?Japp, ni hör ju själva, det är inte alltid lätt att befinna sej på franska Rivieran men i övrigt har jag de alldeles underbart!:))

Av annaskrubbe - 4 juli 2011 15:17

Hej hej bloggen!                                                                          

 

Idag blir de en snabbis här inne, har fullt upp med städ, tvätt, disk, planering och annat som är skönt att ha klart tills jag kommer hem igen..

Ska tillbringa några dagar på hemlig ort med hemlig vän..

Ja, i alla fall för er, jag själv har full koll på allt sånt där..ja, eller huffsat!

...Hyffsat får man helt klart vara nöjd med när man nu blev som

jag!


Önskar alla en skön vecka, så ska göra mitt bästa för att få desamma! (förutsättningar finns!) 

På återseende      !!!

 

 


Av annaskrubbe - 2 juli 2011 08:36

God Lördag morgon kära bloggvänner!                                          

 

Idag tänkte jag prata lite om språk och inte vilket språk som helst, utan ORDSPRÅK!

Jag tycker det är vansinnigt roligt med dialekter, talesätt och ordspråk inte minst när man vrider och vänder på dom, blandar ihop dom eller hittar på alldeles egna.






 

Har ni förresten tänkt på hur kul ett ord kan bli om man betonar de helt fel, någonting som min mamma är otroligt duktig på, utan att ens veta om det.

Vilket i sin tur gör saken ännu roligare!:) (förlåt mamma!)


Jag är deffenitivt ingen språkbegåvning, vilket i de här fallet måste ses som något positivt i och med att de kan bli exakt hur knäppt som helst!

 

Jag trodde att jag hade en jätte rolig bok med ordspråk från hela världen... men efter att nu letat en lång stund inser jag att den tydligen är utlånad...typiskt...hade nämligen tänkt att lista mina favorit ordspråk, många är från Afrika så därför har jag dom tyvärr inte helt i huvudet....synd....för er;(

Hade blivit en jätte rolig lista, verkligen!:)


Jag använder mej sällan av ordspråk i vardagen, vilket jag ska försöka ändra på, fast problem kan ju uppstå om den man pratar med inte förstår ordspråket eller tolkar de helt fel... Kan ju bli hur galet som helst!

De enda ordspråk jag egentligen kan slänga mej med ibland är nog " man ska inte kasta sten i glashus", fast jag säger nog mer; hon/han är expert på att kasta sten i glashus!


Förresten, tänk på alla våra invandrare...De måste ju vara jätte svårt för dom att förstå alla våra ordspråk, kan ju bli helt fel om man tolkar ett ordspråk mer rakt av...

"Man ska inte kasta sten i glashus" - Nä..och?? Smarta blondiner!


Jag har några personliga favoriter, har ingen aning om varför just dom, kanske ligger dom mej extra varmt om hjärtat eller så ligger dom bara väldigt bra i min mun?!


- Även en blind höna kan någon gång hitta ett korn..


- Man ska inte gå över ån efter vatten..


- Man ska inte skjuta björnen innan smöret är sålt..


- Man ska inte gråta över spilld mjölk...


- Gräset är alltid grönare på andra sidan..


Jag väljer att avsluta med min största favorit som enligt mej är helt underbar!

Undra just vad ett sådant "ordspråk" kommer ifrån.. Kanske någon som inte drar helt jämt med svärmor mån tro??


" Så här kul har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö".

  









Av annaskrubbe - 1 juli 2011 12:29

Första juli idag...                                                                         Efter två dagars   öser regnet ner igen här i min lilla stad!

Lika fantastisk som den svenska sommaren kan vara lika sur är den en dag som denna..


Förstår inte folk som klagar när solen väl visar sej?

Man vet ju att längst en vecka från första soldagen kommer åskan och regnet åter!

Det finns ju faktiskt skugga, sjöar, fläktar, duschar och vatten att dricka dessutom finns solhatten som är ett alldeles fantastiskt

plagg om solen skulle bli för envis!

 

Men är de så att de regnar så är de ju bara regn, då finns ingen sol att tillgå såvida man inte väljer att krypa in i ett solarium, men hur man än vrider å vänder på solariet så blir de aldrig någon sol av de i alla fall, vilket jag tycker är otroligt synd!!


Dessutom tror jag att solen har en ganska stor påverkan på våra förhållanden och familjerelationer.

Jag tänker nämligen så här, tänk alla familjer som ska semestra tillsammans med vänner och i värsta fall med svärföräldrar och andra familjemedlemmar som man aldrig hade valt även om dom så var dom sista på jorden.

Men så tänker man, jaja, jag gör de för min partner och i bästa fall kan jag och min älskling få en barnledig kväll med chans till lite vuxenmys... i BÄSTA fall!


Men, ALLT står och faller med vädret!



 

Tänk er en semester i en liten husvagn i en veckas ösregn..tillsammans med svärmor, eller med grannarna som var så fantastiskt trevliga under vintern men som helt plötsligt på bara några dagar förvandlats till familjen psyko.


De TÄR om man säger så!

På hösten efter en dålig sommar sker flest husförsäljningar, flest skillsmässor och inte minst flest mord, självmord och våra psykmottagningar och psykologer har jobb över öronen långt in på nästkommande vår..

Och allt detta i brist på sol under sommaren, så tänk till ett varv extra innan du klagar på solen nästa gång!

I höst kanske de är DU som ligger på en parkbänk med en DN över dej! 


(Innan du blir upprörd över min teori om sol och mord osv, kan jag lugna dej med att jag faktiskt inte har ett enda belägg för de uttalandet, men i min värld kan jag inte se att de skulle fungera på något annat sätt!)  




Ovido - Quiz & Flashcards