Direktlänk till inlägg 2 juli 2011

Fantastiska språk!

Av annaskrubbe - 2 juli 2011 08:36

God Lördag morgon kära bloggvänner!                                          

 

Idag tänkte jag prata lite om språk och inte vilket språk som helst, utan ORDSPRÅK!

Jag tycker det är vansinnigt roligt med dialekter, talesätt och ordspråk inte minst när man vrider och vänder på dom, blandar ihop dom eller hittar på alldeles egna.






 

Har ni förresten tänkt på hur kul ett ord kan bli om man betonar de helt fel, någonting som min mamma är otroligt duktig på, utan att ens veta om det.

Vilket i sin tur gör saken ännu roligare!:) (förlåt mamma!)


Jag är deffenitivt ingen språkbegåvning, vilket i de här fallet måste ses som något positivt i och med att de kan bli exakt hur knäppt som helst!

 

Jag trodde att jag hade en jätte rolig bok med ordspråk från hela världen... men efter att nu letat en lång stund inser jag att den tydligen är utlånad...typiskt...hade nämligen tänkt att lista mina favorit ordspråk, många är från Afrika så därför har jag dom tyvärr inte helt i huvudet....synd....för er;(

Hade blivit en jätte rolig lista, verkligen!:)


Jag använder mej sällan av ordspråk i vardagen, vilket jag ska försöka ändra på, fast problem kan ju uppstå om den man pratar med inte förstår ordspråket eller tolkar de helt fel... Kan ju bli hur galet som helst!

De enda ordspråk jag egentligen kan slänga mej med ibland är nog " man ska inte kasta sten i glashus", fast jag säger nog mer; hon/han är expert på att kasta sten i glashus!


Förresten, tänk på alla våra invandrare...De måste ju vara jätte svårt för dom att förstå alla våra ordspråk, kan ju bli helt fel om man tolkar ett ordspråk mer rakt av...

"Man ska inte kasta sten i glashus" - Nä..och?? Smarta blondiner!


Jag har några personliga favoriter, har ingen aning om varför just dom, kanske ligger dom mej extra varmt om hjärtat eller så ligger dom bara väldigt bra i min mun?!


- Även en blind höna kan någon gång hitta ett korn..


- Man ska inte gå över ån efter vatten..


- Man ska inte skjuta björnen innan smöret är sålt..


- Man ska inte gråta över spilld mjölk...


- Gräset är alltid grönare på andra sidan..


Jag väljer att avsluta med min största favorit som enligt mej är helt underbar!

Undra just vad ett sådant "ordspråk" kommer ifrån.. Kanske någon som inte drar helt jämt med svärmor mån tro??


" Så här kul har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö".

  









 
 
Ingen bild

Ida

2 juli 2011 10:35

Hejsan Annaskrubbe!
Älskar verkligen texten, kan du inte skicka den till mina obotliga vänner som har ett väldigt begränsat ordförråd, och väljer att tracka på mig för min kärlek angående ordspråk och ord i allmänhet. Den svenska språket kanske inte är det vackraste, men vi borde ändå ta tillvara på de fina med språket.
Tack för en bra blogg! / Ida

annaskrubbe

2 juli 2011 11:32

Ida,Ida,Ida!!
Är du min Ida? eller nån annans?:)
tack för din kommentar och vem du nu må vara så är vi helt överens, ord är kul och kärlek är ett vackert sådant!
Kram

 
Fågelskådaren

Fågelskådaren

2 juli 2011 10:52

Jo, ordspråk är kul och det med svärmodern är ju festligt. I en buskis, "Grabbarna i 57an" tror jag, blandar Anita Walls karaktär ihop ordspråk och det är vansinnigt roligt och det är svårt att hålla sig för skratt.

http://birds9.bloggplatsen.se

annaskrubbe

2 juli 2011 11:26

Tack för din kommentar!
Ska genast söka på den, Har normalt oerhört svårt för just buskis men jag ska helt klart ge denna en ärlig chans!
Ha en trevlig Lördag!

 
Ingen bild

Ida

2 juli 2011 11:47

Hej annaskrubb!
Ledsen, jag är nog inte din Ida, iallafall inte vad jag vet om :D men tack för ditt svar.. Jag kan nog tänka mig att börja följa din blogg, den är rolig och intressant. Egna åsikter är något man borde värdera väldigt högt, och du är väldigt bra på att presentera dina egna åsikter.
Kram / Ida

annaskrubbe

2 juli 2011 11:52

Hej igen!
De gör inget om du inte är min Ida!:) De går så bra ändå:))
Roligt att höra att du gillar de du läser här, tack,tack de värmer att höra!
Ha en fin Lördag!

 
Ingen bild

Ida

2 juli 2011 12:03

Hej Igen, igen !
Vad skönt att höra att jag duger ändå, det värmer :)Det är alltid otroligt roligt att läsa om någon som verkligen har en härlig humor, vilket du verkar ha gott om. Vi behöver alla ett gott skratt och en tankeställare då och då, även jag. Så tack för att du ger mig min dagliga dos av dessa saker. Hoppas vi kan fortsätta skriva, och att jag inte tröttar ut dig alltför.
Ha en underbar sommar / Ida

annaskrubbe

2 juli 2011 16:00

Tack tack tack!
Å ha en härlig sommar!//Anna

 
Blandade karameller

Blandade karameller

2 juli 2011 16:35

Lite korrigeringar på ett av ordspråken. Det kan vara att du hört den "lite roligare" avarten som förekom och fick dem som kunde originaltexten att skratta, men så här ska det nog vara:

Man ska inte sälja skinnet innan björnen är skjuten.

Hopblandningen är med ett annat ordspråk:

Han/hon/jag har sålt smöret och tappat pengarna.

Den om svärmor i sjön var däremot ny. Varför jag skrattar åt den, fattar jag inte själv. Kanske är den rolig ;-)))

http://senioren.bloggplatsen.se

annaskrubbe

4 juli 2011 15:08

Hej och tack för kommentaren!:)

Nog vet jag hur ordspråken egentligen lyder, det var lixom de som var min poäng:))
Som jag skrev i mitt inlägg..ibland är de kul att blanda ihop ordspråk med varandra eller hitta på egna, barnsligt?-Otroligt! Roligt?-Ibland vansinnigt!!:)

Mvh, Anna

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annaskrubbe - 10 oktober 2013 11:34

Hej igen bloggen!   Upplever du att det går lite upp och ner med mitt bloggandet här? Jag upplever precis samma sak, men nu ska det som trilskats vara fixat och jag hoppas att vara helt tillbaka nu, äntligen!   Skönt för dej och skönt för m...

Av annaskrubbe - 24 september 2013 09:23

Hej hej bloggen!   Den här veckan är det no-filter-week! Direkt översatt: Inget filter veckan, dvs: den här veckan bör vi inte försköna vår vardag i sociala medier så som i bloggar, facebook, twitter, instagram mm. mm.   Folk har ju en förm...

Av annaskrubbe - 19 september 2013 10:55

Idag tänker jag dissa den grupp kvinnor som jag själv är en etablerad medlem av.   Skillnaden är att jag vågar påstå att jag är lite mer "laidback" än många andra, särskilt om vi jämnför med dom som blivit föräldrar dom senaste 5-10 åren.   A...

Av annaskrubbe - 16 september 2013 14:25

Hej och välkomna till denna veckas blogg!   Med bara drygt tre månader kvar till jul känner jag att det passar utmärkt med ett "litet" julklappstips!   Denna prudukt är en världsnyhet väl värd att kika närmare på!   Varför lägga onödig ti...

Av annaskrubbe - 11 september 2013 09:04

Hej hej bloggen och välkommen tillbaka till mej själv!   Har inte bloggat på ca tio månader men känner att saknaden varit stor då jag ser att mina läsare troget kikar in här då och då trots min långa frånvaro.   Stolt och tacksam!     Mit...

Ovido - Quiz & Flashcards