Alla inlägg den 23 december 2010

Av annaskrubbe - 23 december 2010 01:00

Faan oxå!!!


Hade bestämt att krypa till sängs runt nio i kväll, men i vanlig ordning kom de lite emellan och nu är klockan 01.00 och jag hamnade visst här istället för i sängen..

Tänk så tokigt de kan bli när man är befriad från de mesta som kallas självdisiplin..


I natt funderar jag på ordens betydelse och vad ett ord kan betyda för olika människor.

Ta ett vanligt ord, vilket som helst.. låt oss ta ordet galen!

Om jag skulle be tio olika människor skriva ner de första dom tänker på när dom hör ordet, skulle jag antagligen få lika många olika svar.


Tänk sedan på hur dom skulle skulle uppfatta en person som beskrevs som just galen.


En del skulle nog säga sinnessjuk andra rolig, när jag själv beskrivs som galen tar jag det som en komplimang, jag menar vem vill inte va sådär lite härligt galen???


Tänker man på de här blir de inte så svårt att se varför så många människor missförstår varandra och ofta hamnar i konflikter.


Man använder samma språk och samma ord men pratar om helt olika saker.


Jag kan inte låta bli att fundera på om man verkligen måste sätta ord på allting hela tiden??

Som känslor tex, hur ofta misstolkas inte känslor,och sättet man ständigt envisas med att försöka förklara och sätta ord på dom..


Tänk så här, jag är en djur människa och har alltid haft djur, djuren har inget verbalt språk men komuniserar ändå klockrent med varandra, dom är raka och ärliga och de blir ytterst sällan missförstånd..

Jag möter i mitt yrke människor som ofta har problem med det verbala sättet att uttrycka sej men är ända experter på att tala om vad dom känner och vad dom vill.


Jag tror att vi andra krånglar till de nåt fruktansvärt för varandra genom att man jämt och ständigt ska sätta ord på allting.


I mitt yrke arbetar vi en hel del med bilder istället för med ord, vi har helt enkelt kort för vad man vill och vad man känner, de kan röra sej om så enkla bilder som ansikten med olika munnar på.

Hur enkelt som helst, man visar bara upp sitt "känslo-kort" och alla vet med desamma hur den personen känner sej, inga frågor eller diskussioner alla vet ändå och man respekterar de enkelt och smidigt.

För mej som kvinna kan jag ibland känna att det här sättet skulle va perfekt för mej att komunisera med många män tex.

För hur ofta uppstår de inte onödiga missförstånd och diskussioner där??

Hm, antingen är de bara jag som är trött och trött på karlar eller så kanske det är så att jag faktiskt sitter inne på lösningen på världens största problem, nämligen bristen på en rak och ärlig komunikation människor emellan...


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Annas gästbok

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards