Direktlänk till inlägg 18 juli 2011

Är det ok att bära burka exakt vart som helst??

Av annaskrubbe - 18 juli 2011 22:35

Mmm jag vet, jag borde antagligen gått å lagt mej, men som sagt, det blir inte alltid som man vill...                                                    

Skulle vilja ventilera något med er, skulle va kul att veta om ni tycker jag överreagerar eller om de rentav är så att jag har en poäng i det jag känner..                                                                  

Först måste jag säga att vi har blivit fanastiskt väl bemötta på Habiliteringen angående utredningen av mitt barn, personalen har verkligen imponerat på mej och dom har mitt fulla förtroende (även fortsättningsvis).

 

Så här ligger det till!                                                                                                          

I fredags skulle vi göra ett EEG under sömn på min lilla älskling.

Vi var väl förberedda och kvällen innan kändes det som att de skulle kunna gå riktigt bra.

På morgonen anade jag en viss tveksamhet men jag peppade på och jag hade kvar förhoppningen om att det skulle kunna gå riktigt bra.


(För er som inte känner till bakrunden har jag ett autistiskt barn, som bla har väldigt svårt för nya människor och miljöer och svårt i sociala sammanhang i allmänhet, dessutom är han/hon väldigt lättskrämd en oväntad nyssning kan räcka för en panikångest attack om det är en dålig dag.)

 

Efter att vi väntat några minuter blev det vår tur och ut kommer en kvinna i blå BURKA och kallar in oss.

Först tänkte jag att hon va en sköterska, men ganska snart insåg jag att vi inte väntade på läkar´n utan att det var hon som skulle genomföra EEG;et.


Jag har inga problem med kvinnor som väljer den "outfiten" MEN hur i herrans namn tänkte dom när det bestämdes att HON skulle genomföra ett EEG på ett autistiskt barn med socialfobi och rädslor för det mesta som inte är tillräckligt väbekant????

 

Hon såg naturligtvis ut som ett spöke i barnets ögon, dessutom pratade hon med kraftig brytning, som för ett barn var fullständigt omöjligt att begripa någonting av..

 

Inte helt oväntat" stängde" mitt barn av fullständigt och efter 45 minuter lämnade vi "sjukan" med en "träningsmössa," en bok som beskriver i detalj vad som kommer hända om en månad när vi fick en ny tid.                                                                              

I min värld var detta ett bland det mest oproffisionella bemötande jag någonsin fått på ett sjukhus.

 

Och jag kan inte sluta undra: HUR FAAN TÄNKTE DOM DÄR??

 

Jag kommer naturligtvis ta upp detta med inblandad personal, så fler stackars barn förhoppningsvis slipper mötas av Jason i dörröppningen vid nästa läkarbesök...

 

(Kommentarer om att jag har fördomar mot dessa kvinnor undanbedes vänligt men bestämt då de inte finns några som helst belägg för sånt skitsnack, men jag måste få undra var i pedagogiken ligger när man väljer ett spöke att undersöka ett lättskrämt litet barn??)

 

 









 
 
Ingen bild

BIG C

19 juli 2011 10:54

Det är fanimig det värsta jag hört.
Som att gå till tanläkaren första gången med sitt barn o möts av Freddy Krueger, tror inte min grabb hade öppnat munnen mer i hela sitt liv.
En "Lex Maria" ligger ju inte långt bort tycker jag.

annaskrubbe

19 juli 2011 11:57

Tackar för kommentaren:)
Har inte riktigt bestämt hur jag ska gå vidare i detta, lr OM jag ska göra det?
Kanske just därför jag tog upp de här?!

Önskar dej en härligt solig dag!:)

 
Linnea

Linnea

19 juli 2011 11:15

Sitt inte och skriv på rampljuset om du inte tål kritik, då kan du ju lika bra bara skita i att skriva där..

Känns liksom lite löjligt att du inte tål kritik men du måste verkligen vara med i rampljuset... lite patetiskt!

http://anelliea.bloggplatsen.se

annaskrubbe

19 juli 2011 11:50

Tack så hemskt mycket för din kommentar, faktiskt första gången någon "biter ifrån" litegrann vilket uppskattas mycket!
Tyvärr tror jag att du missförstått min sista parentes i inlägget..
Jag kan kan inte se någonstans att jag skriver att jag inte tål kritik, de förväntar jag mej att få efter ett sånt inlägg.
Men att få det till en fråga om fördomar känns därimot patetiskt, just därför skrev jag som jag gjorde..

Mvh, Anna

 
Mija

Mija

19 juli 2011 13:39

(Linnéa måste ha fått det om bakfoten, och varför vara så otrevlig??) :-(

Hur som helst tycker jag att du har all rätt i att undra hur de tänkte på sjukhuset! Där gjorde de ett genaralfel, eftersom de borde veta hur ett autistiskt barn kan reagera.
Självfallet ska du ta upp det med sjukhuset.

Man behöver inte ha fördomar bara för att man tycker så här, man agerar ju utifrån sitt barns bästa.
Du skrev ju klart och tydligt i ditt inlägg!
Lycka till!
/Mija

http://assar.bloggplatsen.se

annaskrubbe

19 juli 2011 14:22

Tack för en uppmuntrande kommentar!
Ha en bra dag:)

 
FiloZophie

FiloZophie

19 juli 2011 14:01

Hejsan Anna.
Jag kan inte annat än hålla med dig och jag tror att Linnea nog missuppfattat lite. Jag fattade dock direkt och jag kan inte annat än understryka det du skriver. Den pedagogiska aspekten i just detta fallet är under all kritik (jo Linnea, jag har läst pedagogik i ett år på universitetsnivå likväl som ytterligare 3 år beteendevetenskap bland annat socialpsykologi).
Ett barn med den problematiken du beskriver Anna, mår absolut inte väl av att hamna i en situation som denna och jag tycker ABSOLUT att du ska gå vidare med detta. Jag har inga som helst problem med vare sig burka eller olika religioner i allmänhet men skall man anpassa sig till det svenska samhället och nyttja samma rättigheter och skyldigheter som vanliga Svenssons så borde man kanske fundera över sitt yrkesval om man nu tvunget måste använda burka.
MVH/FiloZophie som visst tål kritik :)

http://www.filozophie.bloggplatsen.se

annaskrubbe

19 juli 2011 14:25

Tack för en bra och uppmuntrande kommentar!:)

Ha de så gott, mvh Anna

 
Emmi

Emmi

19 juli 2011 19:34

Hoppas att allt löser sig för dig oc allra störst för ditt barns skull!
För efter ha läst detta så kan man verkligen inte bara ta in en ny. Det kan ju vara helt förödande för vem som helst som har det såhär.Förstår liksom också det pedagogiska efter ha läst Barn-och Fritidsprogrammet under gymnasiet så för mig är detta så fel när dem gör såhär!
En stor kram till dig och som sagt hoppas att det löser sig!

http://teardrops.se

annaskrubbe

19 juli 2011 20:20

Tack tack snälla!

 
Sofie

Sofie

19 juli 2011 21:17

Jag håller helt med dig! Samma sak om ditt barn skulle träffa en lärare med burka, skulle inte det kunna utlösa samma reaktion då? Alla yrken som är sociala borde innehålla burka förbud! Som en nära vän till mig, som har 50% nedsatt hörsel och läser på läppar, hon kan inte höra vad en person med burka säger! Det tycer jag är rasistiskt jämfört med att förbjuda burka, det är ju Sverige vi liver i! Hade vi levt i deras land hade vi fått anpassa oss, då sk dom anpassa sig här! Det är min mening iaf!

http://hectorrebell.bloggplatsen.se

annaskrubbe

19 juli 2011 22:29

Tack för din kommentar och din åsikt!
Jag är väl normalt ingen jättestor förespråkare för förbjud, men samtidigt håller jag med dej, jobbar man med människor måste man klä sej neotralt, varken skrämmande eller stötande på något sätt, sen om de gäller urringningar, kort-korta kjolar, hakkors eller burka spelar ingen roll, patienten, kunden eller vem de nu må vara måste ju kunna känna sej 110% trygg och bekväm..
Märkligt att ens behöva diskutera saken 2011!
Ha de så gott// Anna

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annaskrubbe - 10 oktober 2013 11:34

Hej igen bloggen!   Upplever du att det går lite upp och ner med mitt bloggandet här? Jag upplever precis samma sak, men nu ska det som trilskats vara fixat och jag hoppas att vara helt tillbaka nu, äntligen!   Skönt för dej och skönt för m...

Av annaskrubbe - 24 september 2013 09:23

Hej hej bloggen!   Den här veckan är det no-filter-week! Direkt översatt: Inget filter veckan, dvs: den här veckan bör vi inte försköna vår vardag i sociala medier så som i bloggar, facebook, twitter, instagram mm. mm.   Folk har ju en förm...

Av annaskrubbe - 19 september 2013 10:55

Idag tänker jag dissa den grupp kvinnor som jag själv är en etablerad medlem av.   Skillnaden är att jag vågar påstå att jag är lite mer "laidback" än många andra, särskilt om vi jämnför med dom som blivit föräldrar dom senaste 5-10 åren.   A...

Av annaskrubbe - 16 september 2013 14:25

Hej och välkomna till denna veckas blogg!   Med bara drygt tre månader kvar till jul känner jag att det passar utmärkt med ett "litet" julklappstips!   Denna prudukt är en världsnyhet väl värd att kika närmare på!   Varför lägga onödig ti...

Av annaskrubbe - 11 september 2013 09:04

Hej hej bloggen och välkommen tillbaka till mej själv!   Har inte bloggat på ca tio månader men känner att saknaden varit stor då jag ser att mina läsare troget kikar in här då och då trots min långa frånvaro.   Stolt och tacksam!     Mit...

Ovido - Quiz & Flashcards