Direktlänk till inlägg 6 juni 2012

Konstigt, konstigare...Konst?!

Av annaskrubbe - 6 juni 2012 21:25

Nu är jag här igen!


Ikväll vill jag prata lite om konst.


Här kommer först en förklaring på ordet "konst" från Wikipedia:


Konst är ett begrepp som omfattat en rad olika företeelser, och som definierats mycket olika, vid olika tidpunkter och platser. Det svenska ordet härstammar ifrån forngermanskans kunst vilket härstammar från "können" och som betyder "kunnande". Det engelska ordet för konst, art härstammar istället ifrån latinets ars vilket ungefär betyder "arrangemang" eller "att arrangera".[1] Idag används oftast begreppet i anknytning till vad som förr benämndes de sköna konsterna, som bland annat omfattar bildkonst, arkitektur, konsthantverk, skulptur och musik, det vill säga skapande verksamhet som syftar till emotionella eller expressiva uttryck, eller resultatet av en sådan verksamhet.


Jag har en tid funderat på det här med konst och vad som är konst.

Naturligtvis finns ju dessa klassiska målningar, arkitektur, musikaliska stycken mm, som väl dom flesta av oss ändå är ganska överrens om att vi kan kalla konst.


Nu tänker jag lite mer så här, är det inte ganska många som gömmer sej bakom konsten och yttrande friheten bara för att få provosera? Och i vissa fall "lura" av folk pengar bara för att det dom åstakommit  av någon okänd anledning kallas konst?


Visst, skönheten och konsten ligger väl i betraktarens ögon, men ett bananskal på en väg, är det konst?

En naken kvinna in kletad med blod, är det konst?


I såna fall måste vi alla vara konstnärer, eller är det så att det bara är ett påhitt, konstnärer kanske inte alls finns?

Konsten finns kanske överallt eller ingenstans?


Är grafiti, tatueringar, piercingar konst? Är döda rävar staplade på hög konst?

Jag tror att mycket av det som många hävdar är konst lika väl skulle kunna kallas för något helt annat?

Provokation tycker jag är ett bra ord för mycket av vad som idag kallas konst.


Minns ni tex Elisabeth Olsson Walins utställning; Ecce Homo(se människan) i slutet av 1990-talet.

Utställningen innehöll 12 bilder där flera av bilderna anspelade på att Jesus skulle vara läderbög.

Tyvärr hade jag ingen möjlighet att besöka utställningen, men jag sett bilderna.

Jag tycker att "Ecce Homo" var en jättebra grej på många sätt, men var det verkligen konst??

Läderbögar som klänger på Jeseus?

I min värld handlar det mycket mer om provokation och naturligtvis fanns där ett budskap, men konst???

Vad är konst för dej? Är du kanske konstnär? Är jag konstnär?


Jag kan inte påstå att jag inte är jätte konst intresserad, kanske för att jag inte riktigt vet vad som ÄR konst, men jag är otroligt fashionerad över människors olika sätt att uttrycka sej, och jag tror att det är jätte viktigt att hitta sitt eget sätt att uttrycka sej på eller att förmedla sina känslor på, vare sej man nu väljer att kalla det konst eller kanske bara pubertala utspel...



 

Är detta en form av konst?




  

En bild från Ecce Homo, konst?



  

Ingen snigel på ögat men väl en fluga:) En bild från en av världens största idag levande konstnärer, nämligen Yoko Ono. Denna bild ingår i hennes "Grapefruit" utsällning som finns att skåda i Stockholm fro.m idag!



  

Makabert och motbjudande tycker jag, konst tycker andra?! 




Konstigt, konstigare...Konst??? Det är frågan jag ställer mej idag!


God natt Sverige  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annaskrubbe - 10 oktober 2013 11:34

Hej igen bloggen!   Upplever du att det går lite upp och ner med mitt bloggandet här? Jag upplever precis samma sak, men nu ska det som trilskats vara fixat och jag hoppas att vara helt tillbaka nu, äntligen!   Skönt för dej och skönt för m...

Av annaskrubbe - 24 september 2013 09:23

Hej hej bloggen!   Den här veckan är det no-filter-week! Direkt översatt: Inget filter veckan, dvs: den här veckan bör vi inte försköna vår vardag i sociala medier så som i bloggar, facebook, twitter, instagram mm. mm.   Folk har ju en förm...

Av annaskrubbe - 19 september 2013 10:55

Idag tänker jag dissa den grupp kvinnor som jag själv är en etablerad medlem av.   Skillnaden är att jag vågar påstå att jag är lite mer "laidback" än många andra, särskilt om vi jämnför med dom som blivit föräldrar dom senaste 5-10 åren.   A...

Av annaskrubbe - 16 september 2013 14:25

Hej och välkomna till denna veckas blogg!   Med bara drygt tre månader kvar till jul känner jag att det passar utmärkt med ett "litet" julklappstips!   Denna prudukt är en världsnyhet väl värd att kika närmare på!   Varför lägga onödig ti...

Av annaskrubbe - 11 september 2013 09:04

Hej hej bloggen och välkommen tillbaka till mej själv!   Har inte bloggat på ca tio månader men känner att saknaden varit stor då jag ser att mina läsare troget kikar in här då och då trots min långa frånvaro.   Stolt och tacksam!     Mit...

Ovido - Quiz & Flashcards