Direktlänk till inlägg 27 september 2012

Ganska pisst faktiskt:(

Av annaskrubbe - 27 september 2012 22:45



Detta klipp går idag att skåda på Aftonbladet med rubriken "Clara trotsade sjukdomen, blev ballerina".


Många oinsatta människor tycker det är fantastiskt.... jag tycker att det är fruktansvärt!!

Som mor till ett autistiskt barn vänder det sej i mej.

För det första, autism ÄR ingen sjukdom!

För det andra, detta ÄR så typiskt autism så vad tusan är det hon trotsar??


Att man överhuvudtaget får publisera en sån här artikel med den rubriken är för mej en gåta.

Borde journalisten i fråga inte "researcha" lite INNAN hon skriver?


Mitt barn, även kallad B2 här på bloggen är autistisk, detta ÄR så på pricken så jag vet inte vad som kunde vara MER typiskt?!

Att studera något och sedan snabbt lära sej desamma!


B2 kan i stort sett varenda replik i varenda film vi sett, varenda ord i varenda bok vi läst, hemma rabblar B2 hela läsläxan UTAN att ens öppnat boken.


Är så förbannat trött på människors okunskap!

Autism ÄR inte samma sak som att vara lågbegåvad eller att ha svårt att fatta!


Jag möts av denna okunskap alltsom oftast, folk som tror att dom måste prata högt och tydligt för att B2 ska förstå, eller i skolan där fröknarna kommer fram och berättar hur snabbtänkt B2 är eller att B2 förstår så bra vad som ska göras, och sen förstår dom inte varför jag inte jublar och tycker det är fantastiskt?!


1969 landade Neil Amstrong på månen men 2012 tror man fortfarande att man har någon form av utvecklingsstörning bara för att man råkat bli autistisk!!


Som mamma känns det jävligt hopplöst när sån här skit publiseras i en av landets största kvällstidningar och dessutom är det tusentals som gillar klippet.


Har inte mycket mer att tillägga just nu, men tack för mej och tack ni som läst!



 
 
Stamp-E

Stamp-E

28 september 2012 09:30

jo, jag förstår din frustration och reaktion, men samtidigt är ju autism-spektrumet så ofantligt stort, från ett smärre handikapp till ett liv som inte kan levas utan hjälp från andra 24/7. Jag har i både familj och umgänges-krets, som exempel, folk med aspergers syndrom. Dessa är autistiska. Men till och med aspergers är det ofantligt stor variation på, från svår introvert asperger till enkel extrovert som inte ens märks.

Men autism är väldigt intressant, ibland känns det som en "slask-tratt", typ som borderline, där man lägger väldigt många olika diagnoser tillsammmans. Detta upptäckte jag framförallt under de 5 år jag jobbade inom LSS.

men till syvende o sist så skiter egentligen pressen i vilket så länge de säljer tidningar.

hoppas du och din familj får en trevlig helg.

MVH Stamp-E

http://stamp-e.bloggplatsen.se

annaskrubbe

28 september 2012 10:17

Absolut stämmer det du säger, MEN autism i sej hindrar ingen från att kunna dansa! Däremot har många med autism fler handikapp eller funktionsnedsättningar som kan sätta stopp för dansandet. I det här fallet finns även en Digeorge symdrome men inte heller den ställer ju till problem för Clara, så jag kan fortfarande inte se vad som är så fantastiskt med detta eller vad det är som Clara trotsar??

Det är inte mer fantastiskt än att jag ska gå ner på stan och köpa en liter mjölk om stund..

Önskar dej en skön helg och tack för kommentaren!:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annaskrubbe - 10 oktober 2013 11:34

Hej igen bloggen!   Upplever du att det går lite upp och ner med mitt bloggandet här? Jag upplever precis samma sak, men nu ska det som trilskats vara fixat och jag hoppas att vara helt tillbaka nu, äntligen!   Skönt för dej och skönt för m...

Av annaskrubbe - 24 september 2013 09:23

Hej hej bloggen!   Den här veckan är det no-filter-week! Direkt översatt: Inget filter veckan, dvs: den här veckan bör vi inte försköna vår vardag i sociala medier så som i bloggar, facebook, twitter, instagram mm. mm.   Folk har ju en förm...

Av annaskrubbe - 19 september 2013 10:55

Idag tänker jag dissa den grupp kvinnor som jag själv är en etablerad medlem av.   Skillnaden är att jag vågar påstå att jag är lite mer "laidback" än många andra, särskilt om vi jämnför med dom som blivit föräldrar dom senaste 5-10 åren.   A...

Av annaskrubbe - 16 september 2013 14:25

Hej och välkomna till denna veckas blogg!   Med bara drygt tre månader kvar till jul känner jag att det passar utmärkt med ett "litet" julklappstips!   Denna prudukt är en världsnyhet väl värd att kika närmare på!   Varför lägga onödig ti...

Av annaskrubbe - 11 september 2013 09:04

Hej hej bloggen och välkommen tillbaka till mej själv!   Har inte bloggat på ca tio månader men känner att saknaden varit stor då jag ser att mina läsare troget kikar in här då och då trots min långa frånvaro.   Stolt och tacksam!     Mit...

Ovido - Quiz & Flashcards