Direktlänk till inlägg 26 september 2012

En dag i livet, i Sverige, idag..

Av annaskrubbe - 26 september 2012 14:55

Hej hej kära vänner!


Idag var jag med om någonting märkligt...och nyttigt, för jag hade faktiskt inte en aning om att det är så här det funkar nuför tiden.


I morse, ca 07.20 klämde B2 tummen i ytterdörren. Jag såg direkt att detta måste ses om av en läkare så jag ringde upp till akuten. Jag fick prata med någon som kallade sej joursköterska.

Joursköterskan hänvisade till vårdcentralen för hon hade ingen läkare där som kunde inte hjälpa oss.

Jag gjorde med viss tvekan som jag blev tillsagd.

På vårdcentalen gick telefonsvararen igång, rösten ombad mej ringa aktuten vid akutfall.

I och med att tummen blödde som 17 och nageln såg ut att sitta på sne så ansåg jag situationen vara ganska akut.

Jag ringde åter upp jourkvinnan och talade om att det inte gick att komma fram till vårdcentralen och att jag blivit hänvisad till akuten.

Joursköterskan berättade nu att vårdcentralen hade problem med sin telefon men om jag ringde igen skulle det säkert gå bättre.

Måttligt irriterad påpekade jag att det blöder ganska kraftigt här och att B2 endast är 7 år.

Ja, men det är det här som gäller hävdade jourkvinnan.

Återigen ringde jag vårdcentralen, nu hade telefonsvararrösten ändrat meddelandet till "vi öppnar växeln åter klockan 08.00".

Klockan var nu 07.40 och blodet flödade som aldrig förr.


Ganska upprörd ringde jag 112 och fick äntligen prata med en mänsklig röst, jag frågade vad jag skulle göra och 112kvinnan sa direkt att självklart skulle vi åka upp till akuten.. dom kan ju inte vägra er hjälp!


07.55 kom vi in till akuten, 08.05 hade en läkare tittat på tummen och konstaterat att nageln var lös och nagelbandet behövde sys för att undvika skador på den nya nageln senare, MEN detta var inget han kunde hjälpa till med utan vi fick gå vidare till....gissa vart! Jajamensan, vårdcentralen!

Väl på vc fick vi komma in ganska fort. 08.30 hade en sköterska tittat på tummen men tyvärr kunde vi inte få hjälp av läkare förren 09.20

Eftersom vi inte hunnit få i oss någon frukost gick vi tillbaka till sjukhuset och åt frukost i caféterian.

09.15 var vi tillbaka på vc och 09.40 fick vi komma in till läkaren, som konstaterade att tummen var tvungen att röntgas. Äntligen fick tummen bli tvättad och omplåstrad och en stund senare var vi tillbaka på sjukhuset och röntgenavdelningen.

En timma senare fick vi lämna röntgen för att återvända till läkaren på vårdcentralen.

Till skillnad från läkaren på akuten tyckte denna att det räckte med att tejpa ihop tummen..


11.30, alltså drygt fyra timmar efter att olyckan inträffat kunde vi lämna sjukhuset och åka hem och vräka oss i soffan med glass och film!


Trodde aldrig jag skulle säga detta, men idag var jag nästan glad över B2s autism, då han inte upplever smärta på samma smärtsamma sätt som vi normal störda gör.

B2 var fantaskisk! Grät inte en tår utan behöll lugnet genom hela förmiddagen, det enda han frågade gång på gång på gång var: ska jag dö nu, ska jag dö nu, ska jag dö nu?!






 
 
Tarja

Tarja

26 september 2012 17:47

Sjukvården är inte som den en gång var. Men det var ju bra att ni till slut fick hjälp. :)

http://lillamammabitchen.bloggplatsen.se

annaskrubbe

26 september 2012 18:21

Mm, bara hoppas att man slipper åka dit igen..på mycket,mycket,länge!

Ha det så gott å tack för kommentaren!:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annaskrubbe - 10 oktober 2013 11:34

Hej igen bloggen!   Upplever du att det går lite upp och ner med mitt bloggandet här? Jag upplever precis samma sak, men nu ska det som trilskats vara fixat och jag hoppas att vara helt tillbaka nu, äntligen!   Skönt för dej och skönt för m...

Av annaskrubbe - 24 september 2013 09:23

Hej hej bloggen!   Den här veckan är det no-filter-week! Direkt översatt: Inget filter veckan, dvs: den här veckan bör vi inte försköna vår vardag i sociala medier så som i bloggar, facebook, twitter, instagram mm. mm.   Folk har ju en förm...

Av annaskrubbe - 19 september 2013 10:55

Idag tänker jag dissa den grupp kvinnor som jag själv är en etablerad medlem av.   Skillnaden är att jag vågar påstå att jag är lite mer "laidback" än många andra, särskilt om vi jämnför med dom som blivit föräldrar dom senaste 5-10 åren.   A...

Av annaskrubbe - 16 september 2013 14:25

Hej och välkomna till denna veckas blogg!   Med bara drygt tre månader kvar till jul känner jag att det passar utmärkt med ett "litet" julklappstips!   Denna prudukt är en världsnyhet väl värd att kika närmare på!   Varför lägga onödig ti...

Av annaskrubbe - 11 september 2013 09:04

Hej hej bloggen och välkommen tillbaka till mej själv!   Har inte bloggat på ca tio månader men känner att saknaden varit stor då jag ser att mina läsare troget kikar in här då och då trots min långa frånvaro.   Stolt och tacksam!     Mit...

Ovido - Quiz & Flashcards