Direktlänk till inlägg 24 november 2011

Vad är egentligen ok?

Av annaskrubbe - 24 november 2011 13:10

Idag frågar jag mej vad som är ok inom djurhållningen i Sverige!                                              

Vart går gränsen för vad vi utsätter våra älsklingar för?

Vad är djurplågeri? Vad är nödvändigt och vad är bara gulligt?                                          

 

Vart går gränsen för människans egoism och vad är ok att utsätta ett djur för, för att ev kunna förlänga dess liv med några månader?

Är det verkligen sunt att låta sitt lilla djur gå på smärtstillande år efter år bara för att DU har svårt att släppa taget?                                                                                                   När slutet är den enda utvägen ska vi då ta våra djur till en vetrinär som avslutar dess liv med hjälp av en spruta eller ska vi låta djuret självdö hemma i soffan?

 

Hur mycket styr pengarna den svenska aveln idag? Är det ok att ha en rasstandard som är rent skadlig för individen?

 

Förra veckan när jag besökte ett djursjukhus resonerade jag med min vetrinär kring hur vida jag ska sterilisera min katt eller inte, då hon påvisat tydliga tecken på stress i samband med sin första kull.

Jag anser att som seriös uppfödare ska man bara avla på de djur som är fysiskt och psykiskt stabila oavsett hur väl dom passar för avel rent exteriört.

Min vetrinär menade på att det inte riktigt var hennes sak att bedömma min katts lämplighet som avelsdjur, samtidigt som hon än dock tyckte att jag resonerade väldigt sunt, efter en stund sa hon,: du skulle bara veta vad folk avlar på, det är rent skrämmande vad vi får se här ibland! 

DET tycker jag är otroligt skrämmande!!

 

Jag ska ge er ett obehagligt exempel på hur en schäfer ändrat utseende på bara 100 år, schäfern är en av landets populäraste hundras, men även en av landets mest "sjuka" ras.

 

       

1880                           1910                          1996                          2008                                                                                                                                                                       Här kommer några andra högst blandade bilder på vad vi gör med våra djur.

 

  Pudel i rosa outfit och matchande rosa öron.                                    Vem är nöjdast, matte eller hunden/katten?

 

 

                                                                                                                                                          Rullstols buren hund, ett helt normalt hundliv eller?                                                                                                                                                                                                        Ihjälplågade hundar, fanns det verkligen ingen som kunde ingripa i tid??

 

  Hissa eller dissa?

 

 

Till slut vill jag ge er ett lite julklappstips om ni nu inte redan handlat till era älsklingar!      


Två stycken otroligt snygga och komfortabla soffor för dina älsklingar att smälta julmaten i och ladda batterierna inför julgransplundringen!

 

 

  4200 kr.                   4900 kr.                                      

 

 

 



















 
 
Ingen bild

elsatjejen

24 november 2011 14:48

jag håller med om djurplågeri, människorna som gör så är väldigt hjärtlösa! besök gärna min blogg oxå, elsatjejen.bloggplatsen.se

annaskrubbe

24 november 2011 14:56

Ja, visst är det hemskt, men som sagt, vart går egentligen gränsen?
Tack för din kommentar och jag ska absolut kika in hos dej!

 
elin

elin

24 november 2011 18:39

klart att jag håller med om att djurplågeri är fel.. men vad är det för fel på en hund i rullstol? ska inte dem få leva bara för att de inte går ordentligt eller hur menar du? :)

http://www.elinmathildan.bloggplatsen.se

annaskrubbe

26 november 2011 09:31

Tack för din kommentar!

Jag tycker att i vissa fall kan det gå för långt i jakten på att rädda liv.
Jag är en förespråkare för att djur ska leva ett så normalt och sunt liv som möjligt även i fångenskap.
I det fria hade den här hunden aldrig överlevt.
Hundar ska vara pigga och glada och behöver arbeta både fysiskt och psykiskt för att må bra, vilket jag faktiskt tvivlar på att den här hunden får, verkar lite besvärligt att gå på skogspromenad tex.
Djur förmedlar sej sins emellan med hjälp av kroppspråk, hur lätt är det för den här hunden, och hur upplevs den av andra hundar?
Dessutom undrar jag hur mycket inte frampartiet överbelastas?
Jag vet att särskilt vissa djur kan känna sej förlöjligade, som tex när jag tvingades klippa ner en långhårig hund en gång i tiden, den verkligen skämdes över sitt nya utseende och blev smått deprimerad en tid därefter.
Hur skulle de inte kännas att ha rumpan i en kärra och hoppa runt på två ben resten av livet???
Njae, jag är faktiskt skeptiskt till att såna här lösningar är dom bästa!

Trevlig helg!

 
Sigge Svamphund

Sigge Svamphund

24 november 2011 19:00

Gränsen är nådd för länge, länge sedan enligt min matte.
Hon skämms för att vara människa och har på nära håll sett vad avlen gjort med vissa kattraser bland annat.
Superbra inlägg!!!!

http://svamphunden.bloggplatsen.se

annaskrubbe

26 november 2011 09:15

Visst är det så!;(
Tack för din kommentar, visst är det fruktansvärt hur aveln kan förstöra hela raser, tyvärr är det väl så när pengarna få styra!
Härligt att katten fått högre status, men tyvärr blir det på rasens egen bekostnad..

Trevlig helg!

 
Funny&Fluffy - blogg med söta djur, varje dag

Funny&Fluffy - blogg med söta djur, varje dag

24 november 2011 20:26

EFTERLYSER FLER ÄNGLAR! Borlänge Katthem behöver fler röster för att vinna en tävling och 50'000 kr. Katthemmet tar hand om hemlösa katter och förtjänar verkligen priset. Länk och info på pres.

Jag hoppas att du vill vara med och hjälpa till, varje röst räknas <3 Tipsa gärna dina vänner :)

Direktlänk till röstningen:
http://campaign.serla.com/localgood_se/?page=ehdotus&kuva=100&order=tykatyimmat&sivu=1

http://funnyfluffy.bloggplatsen.se

annaskrubbe

26 november 2011 09:10

Ska gå in å kika!!
Katthemmen gör så mycket nytta och får alldeles för lite uppmärksamhet!

Trevlig helg!

 
Ingen bild

elin

26 november 2011 13:27

Det verkar som att du verkligen bryr dig om djurens rättigheter och så vidare. Att de också ska ha det bra. Men det finns flera människor som sitter i rullstol. De kans inte heller gå på skogspromenader eller göra allt de vill eller behöver för sin kropp. Men det betyder inte att de inte vill leva. Min kompis är 18 år och har inte kunnat gå på flera år. Det betyder inte att hon inte älskar livet, bara för att hon inte kan göra allt det som hennes kropp egentligen är menad att kunna göra :)

annaskrubbe

27 november 2011 22:41

Jag har lite svårt att förstå kopplingen mellan hunden och din vän..
Jag älskar djur, oftast MER än människor och jag gör nästan vad som helst för mina älsklingar.
Men djur funkar inte riktigt som oss människor även om vi ofta vill tro det.
Djur drivs nästan så gott som av deras instinkter, vi människor fungerar inte på det sättet.
Din vän har säkerligen andra sätt att uttrycka sej på, men för djuren är kroppsspråket det enda sättet, och funkar inte det så vill jag påstå att djuret själv blir ännu mer handikappat än en människa och förvirringen bland andra djur blir total och den skadade upplevs ofta som ett hot då den inte beter sej som sej bör!
Jag tycker man ska göra mycket, men man behöver inte alltid gör allt bara för att man kan!
Ha de så bra!

 
Hanna

Hanna

27 november 2011 21:02

En sak som jag inte kan låta bli att tänka när jag hör denna diskussionen om att "ta slut på djurens lidande istället för att ge dem smärtstillande och dyra operationer" är att vi hade aldrig resonerat samma om det var en människa. En människa som får cancer skall vårdas, inte avlivas för att slippa lidande fram till sin död. Sedan finns det ju visserligen en stor skillnad mellan människor och djur och det är att vi kan tala för oss själva. Det kan inte djuren, djuren kan inte säga: Jo, visst gör det ont, men jag vill ändå fortsätta leva!

Hunden med Hellokitty outfitten ser faktiskt väldigt nöjd ut, men jag skulle aldrig kränga på något sådant där på vår hund hemma. Han gillar knappt att sätta på sig kopplet men gör det motvilligt för att han vet att det innebär att han får komma ut ;)

Ha det bra

http://hannastankar.bloggplatsen.se

annaskrubbe

27 november 2011 22:28

Du har absolut helt rätt!

Men för att krångla till det kan vi väl vända på saken ytterligare en gång!

Hur många människor säger inte "det gör ont, jag har gjort mitt, snälla hjälp mej att dö",
-men ingen får hjälpa?!
Tänk på alla dom som faktiskt väljer att ta sitt liv, tror ingen gör det för att dom mår bra..!
Jag säger inte att man ska ge sina djur en spruta bara för att dom inte mår bra, MEN ibland utsätter djurägare sina djur för onödigt mycket lidande av egoistiska själ, det gör helt enkelt för ont i ägaren själv för att ta beslutet att låta djuret somna in.
Har diskuterat saken med några vetrinärer och dom har faktiskt hållt med, ibland måste man lägga sina egna känslor åt sidan och göra det som är det bästa för djuret och på ett värdigt sätt.
Ska vi människor nu leka gud så tycker jag att vi ska göra det ordentligt!

Ha det så gott!

 
Ingen bild

elin

28 november 2011 06:53

kopplingen är att båda är rullstolsbundna. det jag vill ha sagt är att visst, det är kanske inte det optimala. Men de lever iaf.

annaskrubbe

28 november 2011 10:34

Jojo, DET förstår jag!
Men jag tycker ändå kopplingen är lite märklig,att jämföra en hund på en bild med en vän?!
Tack för din kommentar, tycker det är kul att du engagerar dej och tar diskussionen trots att vi uppenbarligen inte är helt överens!
Mer sånt!:)
Ha en bra vecka!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annaskrubbe - 10 oktober 2013 11:34

Hej igen bloggen!   Upplever du att det går lite upp och ner med mitt bloggandet här? Jag upplever precis samma sak, men nu ska det som trilskats vara fixat och jag hoppas att vara helt tillbaka nu, äntligen!   Skönt för dej och skönt för m...

Av annaskrubbe - 24 september 2013 09:23

Hej hej bloggen!   Den här veckan är det no-filter-week! Direkt översatt: Inget filter veckan, dvs: den här veckan bör vi inte försköna vår vardag i sociala medier så som i bloggar, facebook, twitter, instagram mm. mm.   Folk har ju en förm...

Av annaskrubbe - 19 september 2013 10:55

Idag tänker jag dissa den grupp kvinnor som jag själv är en etablerad medlem av.   Skillnaden är att jag vågar påstå att jag är lite mer "laidback" än många andra, särskilt om vi jämnför med dom som blivit föräldrar dom senaste 5-10 åren.   A...

Av annaskrubbe - 16 september 2013 14:25

Hej och välkomna till denna veckas blogg!   Med bara drygt tre månader kvar till jul känner jag att det passar utmärkt med ett "litet" julklappstips!   Denna prudukt är en världsnyhet väl värd att kika närmare på!   Varför lägga onödig ti...

Av annaskrubbe - 11 september 2013 09:04

Hej hej bloggen och välkommen tillbaka till mej själv!   Har inte bloggat på ca tio månader men känner att saknaden varit stor då jag ser att mina läsare troget kikar in här då och då trots min långa frånvaro.   Stolt och tacksam!     Mit...

Ovido - Quiz & Flashcards