Direktlänk till inlägg 13 september 2012

Alex Schulman på besök!

Av annaskrubbe - 13 september 2012 08:51

Jag vet inte hur många gånger den här sommaren som jag sagt  meningen: ”Vi försöker väl att äta ute.” Det är så kallt och så grått  och så motbjudande utomhus, men man vill ju så gärna FÖRSÖKA.

Så vi försöker.     Och  vi sitter där ihopkurade, med krökta ryggar, gungar fram och tillbaka  som sinnesslöa på våra stolar. Och det är filtar över knäskålar och  plädar över axlar och man funderar på att ta en klunk av det där vinet  som blivit flygplans-vins-kallt av att stå ute en timme, men man avstår  för det är så behagligt att sitta med armarna i kors över bröstet. Det  finns en lycklig jävel i sällskapet och det är hen som får grilla, för  står man riktigt nära grillen så värmer det så fint där framme och vid  något tillfälle kan kroppen till och med slappna av i det där. Vi andra  fortsätter att frysa. Och maten läggs på det kylda porslinet och vi äter  med stela nackar, nickar olyckligt till varandra, jodå, det var gott,  det här. Men så mycket mer säger vi inte till varandra, vi har nog att  göra med att stå ut.     Så kommer den första kastvinden, hela  sällskapet fryser till, vi sitter orörliga, förstelnade och väntar ut  den här vinden som går rakt mot våra nackar och sedan in i märg, ben,  snippa och pung.     ”Oj, det blåser upp”, mumlar någon.     En annan tittar upp. Och fortsätter sedan sammanbitet att äta.     Och  kastvinden, det var tydligen ingen kastvind, det var ytterligare ett  väderomslag till det sämre, jodå, det blåser riktigt rejält nu, vinden  pinar oss, det gör lite ont om kinderna nu.     Och något händer  i stämningen. Vi äter mer aggressivt nu. Vi är plötsligt inte längre  ledsna, bedrövade av vädret. Vi är förbannade.     Så känner man  första droppen, på handen, kanske, eller rakt på huvudet. Något litet  vått som lovar mer. Och droppar blir till dugg och dugg blir till stril  och just när strilet omärkligt glider över till ösregn så reser vi oss  alla upp och roffar åt oss vad vi kommer åt och jäktar in. Och just i  den stunden, när vi flyr i panik, så tänker jag på det land vi lever i.  För svensk höst är skit och svensk vinter är ett helvete och svensk vår  är ett skämt och när den svenska sommaren inte levererar då känner jag  inte en vrede mot sommaren som sådan, jag känner en vrede mot Sverige,  jag menar alltså riket, nationen, jag känner för att gå åter ut i  iskylan, ställa mig bredbent med armarna utsträckta mot ösregnet och  skrika: ”SVERIGE! DU KAN FARA ÅT HELVETE!”

 
 
 Må väl!
 
 
 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annaskrubbe - 10 oktober 2013 11:34

Hej igen bloggen!   Upplever du att det går lite upp och ner med mitt bloggandet här? Jag upplever precis samma sak, men nu ska det som trilskats vara fixat och jag hoppas att vara helt tillbaka nu, äntligen!   Skönt för dej och skönt för m...

Av annaskrubbe - 24 september 2013 09:23

Hej hej bloggen!   Den här veckan är det no-filter-week! Direkt översatt: Inget filter veckan, dvs: den här veckan bör vi inte försköna vår vardag i sociala medier så som i bloggar, facebook, twitter, instagram mm. mm.   Folk har ju en förm...

Av annaskrubbe - 19 september 2013 10:55

Idag tänker jag dissa den grupp kvinnor som jag själv är en etablerad medlem av.   Skillnaden är att jag vågar påstå att jag är lite mer "laidback" än många andra, särskilt om vi jämnför med dom som blivit föräldrar dom senaste 5-10 åren.   A...

Av annaskrubbe - 16 september 2013 14:25

Hej och välkomna till denna veckas blogg!   Med bara drygt tre månader kvar till jul känner jag att det passar utmärkt med ett "litet" julklappstips!   Denna prudukt är en världsnyhet väl värd att kika närmare på!   Varför lägga onödig ti...

Av annaskrubbe - 11 september 2013 09:04

Hej hej bloggen och välkommen tillbaka till mej själv!   Har inte bloggat på ca tio månader men känner att saknaden varit stor då jag ser att mina läsare troget kikar in här då och då trots min långa frånvaro.   Stolt och tacksam!     Mit...

Ovido - Quiz & Flashcards