Direktlänk till inlägg 10 september 2012

Ibland går det trögt..

Av annaskrubbe - 10 september 2012 08:48

Från det ena till det andra..


Klockan är före nio denna Måndags förmiddag, känns som jag varit uppe sedan fyra. Känner mej gammal, ful, sliten och fullständigt maktlös, inte den ultimata kombon om du frågar mej!


Ni som varit med mej ett tag här vet att jag har ett barn med autism, även kallad B2 här på bloggen.

B2 är sju år och har just börjat första klass.

Ända sedan starten i förskoleklass för ett år sedan har B2 hatat skolan.

B2 gör allt för att slippa gå dit, första terminen var det mycket bråk här hemma och både jag och B3 fick ducka för flygande föremål, sparkar och slag.

Den andra terminen bytte B2 strategi och började hålla sej fast i tex trappan eller gjorde sej helt "lealös" och tung som tusan, allt för att slippa undan.

I slutet av vårterminen började B2 att rymma iväg på morgonen istället, så helst skulle jag jaga B2 i 40 minuter innan vi kunde komma iväg till skolan.


Samtidigt som B3, fem år, behövde hjälp med lite av varje på morgonen.

Ja, ni förstår att det varit lätt kaotiskt här emellanåt.


Jag har försökt att få hjälp med skolskjuts på morgonen men skolan säger att det ligger på LSS handläggarens bord och vise versa. En annan sak jag fått höra är att förskolan inte är oblikatorisk så då sätter man inte in så kostsamma åtgärder osv, osv..


Väntar även på att få hjälp från hjälpmedelcentralen med att få nya lås i ytterdörren så B2 inte når att låsa upp och kan smita iväg.


Nu är höstterminen inne på sin fjärde vecka och morgonproblematiken likaså.


Jag är så förbannat trött på detta så jag blir tokig!!


Skolan börjar kl 08.00 och idag lyckades vi komma dit till 20 över..

På väg därifrån sprang jag ihop med rektorn, han frågade hur det var och det blev typ droppen..

Helt utschasad som jag känner mej och med gråten i halsen (hatar att jag blir så förbannat gråtig när jag är trött och arg!!) förklarade jag för rektorn att det är ett helvete och att jag faktiskt inte orkar ha det såhär varenda morgon. Dessutom är det faktiskt SKOLPLIKT nu och om jag inte kan ta B2 till skolan så kommer snart socialen och knackar på och undrar varför B2 inte kommer till skolan och då kommer dom att fixa det på ett eller annat sätt oavsett vems bord de nu ligger på!


Till svar fick jag då: Vad bra att du säger såhär Anna, jag ska se vad jag kan göra så kanske vi kan få till ett möte med LSS-handläggaren snart så får vi se vad vi kan göra!

Förresten, har du fler kontakter med socialen förutom med LSS??


 

DAAH!! Jag är inget socialfall, jag råkade bara få ett barn med autism!! Och just nu och ett år tillbaka i tiden har jag bara försökt att få lite hjälp för att kunna få leva ett vanligt liv med vanliga problem!!

Det är allt!!


Känns som det kan bli en lång höst även i år, trist och onödigt tycker jag, jag vet att jag har rätten på min sida, men varför ta den lätta vägen när man kan krångla till det??


Aja, Ha en skön vecka alla därute!

 
 
Hanna

Hanna

13 september 2012 11:39

Fyfan vad surt! Jobbigt när människor inte lyssnar på en, och myndigheterna skall ju finnas för att hjälpa!
Hoppas att allt löser sig så snabbt och smärtfritt som möjligt!
KRAMAR

http://hannastankar.bloggplatsen.seh

annaskrubbe

13 september 2012 20:43

Mm, visst är de så..
Hade möte idag igen, så lite mer hoppfull är jag idag;)

Ha de så gott du me, å trevlig helg!;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annaskrubbe - 10 oktober 2013 11:34

Hej igen bloggen!   Upplever du att det går lite upp och ner med mitt bloggandet här? Jag upplever precis samma sak, men nu ska det som trilskats vara fixat och jag hoppas att vara helt tillbaka nu, äntligen!   Skönt för dej och skönt för m...

Av annaskrubbe - 24 september 2013 09:23

Hej hej bloggen!   Den här veckan är det no-filter-week! Direkt översatt: Inget filter veckan, dvs: den här veckan bör vi inte försköna vår vardag i sociala medier så som i bloggar, facebook, twitter, instagram mm. mm.   Folk har ju en förm...

Av annaskrubbe - 19 september 2013 10:55

Idag tänker jag dissa den grupp kvinnor som jag själv är en etablerad medlem av.   Skillnaden är att jag vågar påstå att jag är lite mer "laidback" än många andra, särskilt om vi jämnför med dom som blivit föräldrar dom senaste 5-10 åren.   A...

Av annaskrubbe - 16 september 2013 14:25

Hej och välkomna till denna veckas blogg!   Med bara drygt tre månader kvar till jul känner jag att det passar utmärkt med ett "litet" julklappstips!   Denna prudukt är en världsnyhet väl värd att kika närmare på!   Varför lägga onödig ti...

Av annaskrubbe - 11 september 2013 09:04

Hej hej bloggen och välkommen tillbaka till mej själv!   Har inte bloggat på ca tio månader men känner att saknaden varit stor då jag ser att mina läsare troget kikar in här då och då trots min långa frånvaro.   Stolt och tacksam!     Mit...

Ovido - Quiz & Flashcards