Direktlänk till inlägg 6 september 2012

Mono vs Poly?

Av annaskrubbe - 6 september 2012 18:33

Lätt inspirerad av morgonsoffan i SVT i veckan, tänker jag ta upp ett glödhett ämne, nämligen "Poly". Dvs. att leva i ett "öppet förhållande" och även ha fler än ett förhållande  pågående samtidigt.

Är detta ett "nytt" sätt av leva?

Kan man verkligen älska flera människor samtidigt?

Är det kanske bara ett sätt att "legalisera" sin och andras otrohet?

Är det kanske bara en skön inställning till livet?

Eller är det kanske ett försvar för sitt sexmissbruk?


Ja, frågorna är många..Antagligen finns det flera svar och jag sitter inte inne på ett enda. tyvärr.

Men jag kan inte låta bli att tycka det är lite fashionerande, lite spännande och kanske tom. en smula läskigt.

Jag tycker själv att jag är ganska öppensinnad och frispråkig men samtidigt kan själv tycka att jag är aningen pryd och lite gulligt blyg sådär, vilket i och för sej inte många håller med om, men det är så jag ser, ja.. eller kanske vill se på mej själv.


De här är i vart fall min syn på saken och varför jag valt att leva ett monogamt liv:


När jag var yngre hade jag en något lättare syn på det här med förhållanden och jag såg inte så hårt på det här med otrohet å flirtar till höger å vänster, även om jag själv aldrig sträckte mej så långt.

Nu när man har ytterligare 20-talet år på nacken har jag en lite annorlunda, mognare syn på saken.

Antar att min erfarenhet gjort att jag tänkt om i frågan.

Jag vet hur svårt det är att omge sej med bra, riktigt bra människor och att leva som "poly" tror jag frestar på ganska hårt, dels på kärleksrelationen men även på relationen till släkt och vänner och jag tror också att tilltron till andra förändras till det sämre om man väljer att leva som polygam under en längre tid.

Med risk för att låta otroligt gammalmodig så tror jag inte heller att det gynnar barnen i en sådan relation.

Jag tänker att det skulle skapa en viss förvirring hos barnen, i vart fall periodvis under uppväxten, och vet man inte riktigt vad det är man ger sej in i kan det ju faktiskt bli fysiskt skadligt..


Dessutom tror jag ju att den här typen av levende ligger ganska väl i tiden.

Det är ok att dejta flera olika personer på samma gång, det är ingen paniksak om du inte har ett fast, seriöst förhållande och barn när du passerar 30. Det är otroligt accepterat att ha en eller flera sexpartners att gå runt på samtidigt, osv, osv, osv...


Personligen skulle jag varken ha tid eller ork att leva så även om jag nu velat..

Varje person ska ju ha sin kavalitetstid med undertecknad och samtidigt ska man sköta barn, jobb, hem och allt annat som ingår i livet, vilket ofta är tufft nog att få ihop.


En annan tanke kring detta är att jag faktiskt tror att en majoritet av dom som lever ett polygamt liv har ADHD eller någon annan bokstavskombination..

Jajaja, lugna ner dej lite nu, här i huset finns diagnoser så det räcker och blir över så jag vill påstå att jag vet vad pratar om.

Men jag kan tänka mej att det faktiskt krävs någon slags hyperaktivitet och/eller ett lite annat sätt att tänka och fungera som människa än hur en "Svensson" fungerar om man ska kunna leva som Poly.

Därmed INTE sagt att alla som har en diagnos lever som sexuella vildar på något sätt!


Ganska säker på det det inte finns så mycke statistik kring just detta, men har du någon erfarenhet eller tanke kring detta vore det kul om du vill dela med dej!


Ha en fortsatt skön Lördag oavsett hur du valt att leva den!





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annaskrubbe - 10 oktober 2013 11:34

Hej igen bloggen!   Upplever du att det går lite upp och ner med mitt bloggandet här? Jag upplever precis samma sak, men nu ska det som trilskats vara fixat och jag hoppas att vara helt tillbaka nu, äntligen!   Skönt för dej och skönt för m...

Av annaskrubbe - 24 september 2013 09:23

Hej hej bloggen!   Den här veckan är det no-filter-week! Direkt översatt: Inget filter veckan, dvs: den här veckan bör vi inte försköna vår vardag i sociala medier så som i bloggar, facebook, twitter, instagram mm. mm.   Folk har ju en förm...

Av annaskrubbe - 19 september 2013 10:55

Idag tänker jag dissa den grupp kvinnor som jag själv är en etablerad medlem av.   Skillnaden är att jag vågar påstå att jag är lite mer "laidback" än många andra, särskilt om vi jämnför med dom som blivit föräldrar dom senaste 5-10 åren.   A...

Av annaskrubbe - 16 september 2013 14:25

Hej och välkomna till denna veckas blogg!   Med bara drygt tre månader kvar till jul känner jag att det passar utmärkt med ett "litet" julklappstips!   Denna prudukt är en världsnyhet väl värd att kika närmare på!   Varför lägga onödig ti...

Av annaskrubbe - 11 september 2013 09:04

Hej hej bloggen och välkommen tillbaka till mej själv!   Har inte bloggat på ca tio månader men känner att saknaden varit stor då jag ser att mina läsare troget kikar in här då och då trots min långa frånvaro.   Stolt och tacksam!     Mit...

Ovido - Quiz & Flashcards