Direktlänk till inlägg 28 november 2011

I kväll ska jag prata om tidelag!

Av annaskrubbe - 28 november 2011 22:19

För en liten stund sen blev jag fullständigt mållös....på riktigt!

 

Var inne på Aftonbladet där jag läser att nu, äntligen, kanske "redan" första Januari 2014 kan det bli förbjudet med tidelag i Sverige.

 

Som väldigt många andra utgick jag ifrån att det faktiskt redan var förbjudet tills för några år sedan då jag fick veta att så var inte alls fallet.

 

I Sverige 2011 är det alltså fullt lagligt att ha sex med djur så vida inte djurplågeri kan bevisas.

Tro mej, det är inte alls självklart att det ÄR djurplågeri, varför tänker jag inte gå in på, men tänker ni till så tror jag nog att ni förstår hur jag tänker.

 

Blev lite "nyfiken" hur man sett på företeélsen historiskt sett. Här skulle jag nu ha en länk till

"WIKIPEDIA-TIDELAG", men som vanligt när jag ska göra mej till här så funkar det inte som jag önskar:(

Men gå in och LÄS!

Det var nämligen här jag blev mållös!!

Jag citerar tredje raden i stycket som heter: "nuvarande lagstiftning". 

 

"NÄR MAN 1944 AVKRIMINALISERADE HOMOSEXUALITET I SVERIGE LEGALISERADES ÄVEN TIDELAG, DÅ DE LÅG UNDER SAMMA PARAGRAF." 

 

Dvs, det ansågs likvärdigt att förgripa sej på ett djur som att han sex med sin partner(ja, om han nu tillhörde samma kön, om ni går in och läser förstår ni varför jag skriver HAN!) 

 

Jag kan i och med denna informationen ställa mej lite förvirrad till om det "bara" var kvinnor som förtryckts genom historien, i och med att man faktiskt så sent som på 40-talet uppenbarligen tyckte att det var samma sak att vara bög som att "sätta på" kon eller varför inte svinet i stian...

 

För att få lite perspektiv på det hela kan jag meddela att endast 25 år senare landade den första människan på månen! 

 

Ja ni kära vänner, är det inte en märklig värld vi lever i så säg!

 


 
 
Elisabeth

Elisabeth

29 november 2011 00:12

Ja fy! Jag trodde också att det redan var olagligt.. Men det är ju sjukt.. Bättre sent än aldrig kanske man ska säga..
Läste också den där artikeln idag.. Men det jag inte fattar är den där lagen med katter som kastreras och registreras.. Vart vill de komma med det liksom?

http://lajsa.com

annaskrubbe

29 november 2011 09:49

Jag tycker det är det är bra att katter ska "reggas" och kastreras om man nu inte ska ta dom i avel.
Katter har varit så lätta att skaffa och lätta att "kasta bort".
Att skaffa ett husdjur, vilket som, innebär ett ansvar för ett annat liv och det är viktigt att markera!

Tack för din kommentar!

 
Hanna

Hanna

29 november 2011 21:46

Sjukt att jämföra homosexuella med djur håller jag med om! Sjukt att de gör det illegalt av anledningen att det kanske kan komma att födas ett monster annars? Tycker det finns många anledningar till att göra det illegalt, men att det finns en sannolikhet att monster avlas fram är inte ett av dem.
Bra inlägg
kram

http://hannastankar.bloggplatsen.se

annaskrubbe

30 november 2011 09:58

Ja du, inte första gången man skulle vilja va en fluga på väggen å fått höra hur resonemanget gått runt bordet när lagen togs bort och paralleller drogs...

Hare så gott!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annaskrubbe - 10 oktober 2013 11:34

Hej igen bloggen!   Upplever du att det går lite upp och ner med mitt bloggandet här? Jag upplever precis samma sak, men nu ska det som trilskats vara fixat och jag hoppas att vara helt tillbaka nu, äntligen!   Skönt för dej och skönt för m...

Av annaskrubbe - 24 september 2013 09:23

Hej hej bloggen!   Den här veckan är det no-filter-week! Direkt översatt: Inget filter veckan, dvs: den här veckan bör vi inte försköna vår vardag i sociala medier så som i bloggar, facebook, twitter, instagram mm. mm.   Folk har ju en förm...

Av annaskrubbe - 19 september 2013 10:55

Idag tänker jag dissa den grupp kvinnor som jag själv är en etablerad medlem av.   Skillnaden är att jag vågar påstå att jag är lite mer "laidback" än många andra, särskilt om vi jämnför med dom som blivit föräldrar dom senaste 5-10 åren.   A...

Av annaskrubbe - 16 september 2013 14:25

Hej och välkomna till denna veckas blogg!   Med bara drygt tre månader kvar till jul känner jag att det passar utmärkt med ett "litet" julklappstips!   Denna prudukt är en världsnyhet väl värd att kika närmare på!   Varför lägga onödig ti...

Av annaskrubbe - 11 september 2013 09:04

Hej hej bloggen och välkommen tillbaka till mej själv!   Har inte bloggat på ca tio månader men känner att saknaden varit stor då jag ser att mina läsare troget kikar in här då och då trots min långa frånvaro.   Stolt och tacksam!     Mit...

Ovido - Quiz & Flashcards